tips voor het aanmeten van een goede schoen

Wat zijn goede hardloopschoenen en waar moet je bij het kopen op letten?

21 mei 2015

Door het overweldigende aanbod van hardloopschoenen is het kiezen van een geschikte schoen geen makkelijke opgave en is het moeilijk om tot een verantwoorde keuze te komen. Maakt de consument het voor zichzelf zo moeilijk of maakt de fabrikant van de schoenen het onnodig moeilijk met het verhaal achter het schoeisel? Stapsgewijs bespreken we waar je bij het kopen van loopschoenen op moet letten om tot een weloverwogen besluit te komen.

Aandachtspunten voor de aankoop

De markt voor sportschoenen blijft in beweging en de wetenschappelijk benadering van hardloopschoenen heeft er toe geleidt dat de laatste jaren op geheel andere wijze tegen hardloopschoenen wordt aangekeken. Als je tevreden bent over je schoenen, blijf dan bij dat type. Het is soms wel lastig dat fabrikanten steeds nieuwe modellen uitbrengen en je vertrouwde schoeisel uit de handel nemen. Is dat het geval, zoek dan een schoen die zoveel mogelijk de eigenschappen heeft van de schoen waarover je tevreden bent. Andere aandachtspunten zijn:

 

  • Ga pas aan het einde van de middag loopschoenen kopen. Je voeten zijn dan iets meer opgezet. Zo voorkom je dat je niet te krappe schoenen gaat kopen.
  • Beoordeel je schoenen staand en niet zittend. Wanneer je staat schuift je voet nog iets naar voren. Er moet altijd 5 tot 7 millimeter ruimte zitten tussen de langste teen en de voorzijde van de schoen.
  • Kies een schoen die je voet goed omsluit, maar pas op dat je niet een te krappe schoen koopt.
  • Draag sportsokken.
  • Pas altijd beide sportschoenen.
  • Mocht er in de winkel te weinig ruimte zijn om te testen, ga naar buiten en probeer ze daar uit.
  • Probeer meerdere hardloopschoenen uit zodat je goed kan vergelijken.
  • De maatvoering van confectieschoenen komen vaak niet overeen met hardloopschoenen.
  • Bij de wreef mag je geen overdruk of irritatie voelen.
  • Vrouwelijke hardlopers met overgewicht of een brede voet kunnen beter voor een mannenmodel kiezen. Schoeisel voor vrouwen zijn doorgaans smaller.

OVERZICHT VAN DE GROOTSTE AANBIEDERS VAN HARDLOOPSCHOENEN

Misleiding van de fabrikanten

Tegenwoordig ondervindt ongeveer tweederde van alle hardlopers één of meerdere blessures. Fabrikanten claimen al jaren dat de nieuwste collectie hardloopschoenen het risico op blessures verkleinen en de loopprestaties verbeteren. Maar al te vaak zijn wij als consument te goed gelovig. De schoenenfabrikanten willen de suggestie wekken dat hun hardloopschoen blessures voorkomt en de prestaties verbetert, maar uit onderzoek komt een geheel ander beeld naar voren. Deze informatie is niet nieuw voor de fabrikanten. Zij weten allang dat loopschoenen het risico op blessures niet kunnen verminderen.

 

Je kunt gerust stellen dat ze hardlopers jarenlang met hun gezondheidsclaims hebben misleid en ze de hardlopers wijs hebben gemaakt dat op het gebied van blessurepreventie goede hardloopschoenen niet mogen ontbreken en je daar niet op moet bezuinigen. In feite is dit een kwalijke zaak omdat ze je in zekere zin een schijnzekerheid bieden. Je gaat hierdoor teveel op de schoen vertrouwen waardoor je aandacht verslapt voor belangrijkere zaken zoals een gedegen trainingsopbouw en een goede looptechniek, met als mogelijk gevolg dat de kans op blessures juist toeneemt.

 

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. De fabrikanten zijn er inmiddels ook van doordrongen dat deze feiten het grote publiek heeft bereikt en dat ze met een nieuw verhaal moeten komen om hun geloofwaardigheid niet verder op de proef te laten stellen. Sportschoenenfabrikanten zoeken tegenwoordig wel steeds meer toenadering tot de wetenschap. Een trend die daaruit is ontstaan is het op de markt brengen van minimalistische hardloopschoenen, waarmee het blootvoets hardlopen (barefoot running) wordt nagebootst.

Hoe duurder, hoe beter?

Dure schoenen zijn niet altijd beter dan goedkope, maar een bekend en degelijk merk geeft vaak wel meer zekerheid over de kwaliteit dan een onbekend merk. Ze garanderen je wellicht een langere levensduur, maar er is daarentegen nooit bewezen dat je met duurder schoeisel minder kans hebt op blessures dan een goedkopere variant. Ook draagt het niet bij aan een betere sportprestatie. Er is zelfs aangetoond dat je met een duurdere schoen zelfs meer kans hebt op een blessure dan een goedkopere loopschoen.

 

Een verklaring hiervoor is dat een goedkopere hardloopschoen de voet meestal op een natuurlijkere wijze laat bewegen. Dit in tegenstelling tot een duurdere schoen met hielversteviging en een dikke zool voor de demping. De verstevigingen die je vaak terugvindt in het duurdere segment belemmert de voet om op een natuurlijke wijze af te wikkelen. Dit zorgt voor een verhoogt risico op blessures.

 

Moeten we dan helemaal geen hardloopschoenen meer kopen of is dat een doorgeschoten gedachte? Bij het rennen over grasvelden wellicht niet, maar de meeste hardlopers rennen over verharde ondergronden en is het aan te bevelen om je voeten te beschermen om je niet te bezeren aan bijvoorbeeld steentjes. Het is dan ook niet vreemd dat het lopen op minimalistische schoenen aan populariteit wint. De schoenen die bij deze vorm van hardlopen gebruikt worden beschikken over een 'kunstmatige voetzool' die de voetzool beschermt en de voet en enkel vrij laat bewegen.

Een loopanalyse in een hardloopwinkel

Veel gespecialiseerde hardloopwinkels bieden loopanalyses aan op een loopband. Dit is opmerkelijk aangezien het merendeel van de hardlopers nooit op een loopband heeft hardgelopen. Wellicht dat ruimtegebruik bij veel winkels hier een rol in speelt, maar je kunt dan wel vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de loopanalyse. Te meer omdat een loopband bij veel hardlopers een ander looppatroon uitlokt dan wat je in de buitenlucht gewend bent.

 

Daarnaast wordt er bij de meeste loopanalyses uitsluitend de stand van de voeten en enkels in diverse fasen van het looppatroon geanalyseerd, en op basis daarvan wordt er vervolgens een sportschoen geadviseerd. Vaak wordt er niet hoger gekeken dan de enkels. Helaas gaan ze voorbij aan het feit dat hardlopen een totaalbeweging is waarbij vrijwel ieder onderdeel van het lichaam betrokken wordt. Deze kortzichtigheid is een risico, want je voet en enkel in je schoen corrigeren zonder te weten wat daadwerkelijk de afwijking veroorzaakt kan wellicht averechts werken.

 

Looptechnische fouten hebben invloed op de voetafwikkeling. Bij een goede analyse wordt er daarom bijvoorbeeld ook gekeken naar je armbeweging en de stand van je romp en beperkt zich niet tot de afwikkeling en stand van de voeten. Het is dan beter om aan je looptechniek te werken dan je heil zoeken in passieve ondersteuning zoals steunzolen en anti-pronatieschoenen.

 

Stel je eens voor dat je na de aankoop je looptechniek gaat bijschaven? Waarschijnlijk zal je door een betere looptechniek jezelf kunnen corrigeren, wat een corrigerende hardloopschoen (bijvoorbeeld een anti-pronatieschoen) overbodig maakt. Wanneer je dan niet overstapt op een neutrale hardloopschoen is het gevaar dat je door de corrigerende hardloopschoen overgecorrigeerd wordt en daarmee de kans op blessures juist toeneemt.

Hebben hardlopers die overproneren een correctie nodig?

Men vergeet weleens dat proneren een natuurlijk mechanisme is. Je praat pas over overpronatie (het overmatig naar binnen zakken van de enkel/voet) wanneer je overdreven proneert. Uit onderzoek is gebleken dat overpronatie tijdens het hardlopen geen serieuze bedreiging voor onze onderste ledematen vormt, terwijl extreme overpronatie dat wel is. Echter, studies tonen aan dat het onwaarschijnlijk is dat een corrigerende hardloopschoen het blessurerisico verlaagt. De kans op een blessure is even zo groot als met een neutrale loopschoen.

 

Veel medewerkers van hardloopwinkels zijn naar mijn mening onvoldoende geschoold om het proneren van het (extreem) overproneren te onderscheiden. Ze zijn immers meestal geen looptrainer of hebben geen medische achtergrond. Hierdoor lopen er hoogstwaarschijnlijk onnodig veel hardlopers met anti-pronatieschoenen rond.

 

Deze corrigerende hardloopschoenen geven aan de binnenzijde van de voet en de enkel extra steun om het overproneren tegen te gaan. Het nadeel van deze hardloopschoen is dat het nooit kan bepalen waar in de voet de steun nodig is. Ze gaan met duizenden tegelijk de fabriek uit, maar vind maar eens duizenden sporters met exact dezelfde voet. Hardloopschoenen zijn nog altijd massaproducten en zijn niet in staat om voor elk individueel loopprobleem een oplossing te bieden. Afhankelijk van de voetafwijking is een op maat gemaakte sportzool een alternatief voor een anti-pronatieschoen. Gebruik ze nooit beide!

Het nut van schokdemping in hardloopschoenen

Tijdens het hardlopen krijgen de gewrichten, botten en spieren veel te verduren. De gedachte was altijd dat een goede demping onder de voet de gewrichten zouden ontlasten, maar hier bestaat geen enkel bewijs voor. Als het lichaam niet al teveel demping heeft tussen de voetzool en de ondergrond voelt het lichaam beter aan welke kracht er gevraagd wordt en kan daar dan beter op anticiperen. De feedback naar het lichaam verbetert en dat helpt je om de inwerkende krachten beter te verwerken.

 

Een hardloper met schokdempende hardloopschoenen ondervindt zelfs meer pressie op die gewrichten dan een hardloper op blote voeten. Want hoewel hardloopschoenen er met hun verhoogde hiel en ondersteunde voetboog prima in slagen om de beenderen en gewrichten van de voet te beschermen, doen ze datzelfde niet met de gewrichten hoger op het been. Wat ze onderaan aan krachten weten te dempen, wreekt zich hogerop.

Conclusie

Het belang van hardloopschoenen wordt erg overdreven. Een schoenenverkoper kan niet de garantie geven dat je met een bepaalde schoen blessurevrij blijft hardlopen. Blessures zijn vaker het gevolg van een te snelle trainingsopbouw en eerdere blessures dan verkeerde schoenen. Een schoen is geen wondermiddel en heeft als primaire taak om je voeten te beschermen.

 

Zoek de oplossing bij lichamelijke ongemakken niet direct in het aanschaffen van nieuwe hardloopschoenen. Stop je energie vooral in het verbeteren van je looptechniek, laat je door een (sport)fysiotherapeut onderzoeken en evalueer je trainingsopbouw om eventuele overbelastingsklachten uit te sluiten.

Bronvermelding:

 

Nielsen RO, Buist I, Parner ET, Nohr EA, Sørensen H, Lind M, Rasmussen S.Br J Sports Med. 2014 Mar;48(6):440-7. doi: 10.1136/bjsports-2013-092202. Epub 2013 Jun 13.

 

Running related injuries: The effect of a preconditioning program and biomechanical risk factors Bredeweg, S. 2014

D. Casey Kerrigan, Jason R. Franz, Geoffrey S. Keenan, Jay Dicharry, Ugo Della Croce, Robert P. Wilder. The Effect of Running Shoes on Lower Extremity Joint Torques. PM&R, 2009; 1 (12): 1058 DOI: 10.1016/j.pmrj.2009.09.011

 

Clinghan RT, Arnold GP, Drew TS, Cochrane L, Abboud RJ, Br J Sports Med. Published Online First: 11 October 2007. doi:10.1136/bjsm Br J Sports Med. 2011 Jul;45(9):715-21. doi: 10.1136/bjsm. Epub 2010 Jun 27.

 

Br J Sports Med. 2009 Mar;43(3):159-62. doi: 10.1136/bjsm. Epub 2008 Apr 18. Is your prescription of distance running shoes evidence-based?Richards CE1, Magin PJ, Callister R.

 

The effect of three different levels of footwear stability on pain outcomes in women runners: a randomised control trial.Ryan MB1, Valiant GA, McDonald K, Taunton JE.

 

Willson JD, Bjorhus JS, Williams DS 3rd, Butler RJ, Porcari JP, Kernozek TW.PM R. 2014 Jan;6(1):34-43; quiz 43. doi: 10.1016/j.pmrj.2013.08.602. Epub 2013 Aug 30.

 

Hirschmüller A, Baur H, Müller S, Helwig P, Dickhuth HH, Mayer F.Br J Sports Med. 2011 Sep;45(12):959-65. doi: 10.1136/bjsm. Epub 2009 Aug 12.

 

Giandolini M, Horvais N, Farges Y, Samozino P, Morin JB.Eur J Appl Physiol. 2013 Aug;113(8):2077-90. doi: 10.1007/s00421-013-2634-7. Epub 2013 Apr 14.

 

Br J Sports Med. 1997 Dec;31(4):299-303. Hazard of deceptive advertising of athletic footwear. Robbins S1, Waked E.

 

 

GERELATEERDE BERICHTEN