foto van het zelf maken van isotone hypotone en hypertone sportdrank

Wat is isotone, hypertone en hypotone sportdrank en hoe kun je het zelf maken?

Bij elke liter zweet gaat ongeveer 2,5 tot 3 gram aan mineralen verloren. Het is daarom belangrijk te zorgen dat het opgenomen vocht naast koolhydraten ook mineralen bevat. Een sportdrank is tijdens een inspanning een welkome aanvulling zowel voor de koolhydraten als voor het vochtgehalte. Een goede sportdrank is een drank die een juiste hoeveelheid aan zowel koolhydraten als zouten, waaronder natrium bevat.

Bestanddelen van een sportdrank

De hoeveelheid natrium verschilt aanzienlijk per sportdrank en is ook afhankelijk van je situatie. Daarnaast bevatten sportdranken ook nog vaak andere bestanddelen die ook weer terug te vinden zijn in transpiratievocht. Transpiratievocht bevat bijvoorbeeld naast natrium ook nog elektrolyten zoals chloride, kalium, magnesium en calcium. Of sportdrankjes ook daadwerkelijk werken hangt af van het moment waarop je ze inneemt.

Isotone sportdrank zelf maken

Een isotone sportdrank is een drank die evenveel deeltjes bevat als de deeltjes in het bloed en is dus gemakkelijk voor de sporter op te nemen. Een isotone drank bevat ongeveer 60-80 gram koolhydraten/liter vloeistof. Deze sportdrank is geschikt voor je zodra je tijdens het sporten zowel koolhydraten als vocht wilt aanvullen en een gemiddelde sportinspanning levert. Een handige methode om zelf een sportdrank te maken, is om appelsap (11% koolhydraten) met water te verdunnen tot een 6%-oplossing. Hierbij wordt de sportdrank verdund met bijna de helft aan water. Een mespuntje zout kan per liter bidon worden toegevoegd om het natriumgehalte van de drank te verhogen. Echter is het maar de vraag of een zouttoevoeging nodig is aangezien het gros van de mensen in de westerse wereld een veelvoud van de aanbevolen dagelijks hoeveelheid aan zout tot zich neemt.

Hypotone sportdrank

Een hypotone sportdrank is een drank die weinig deeltjes per liter bevat en is vaak gemakkelijk door het lichaam opneembaar. Water kan hierbij een uitzondering zijn, want dit is weliswaar een hypotone vloeistof maar bevat zo weinig deeltjes en in het geheel geen koolhydraten. Door deze lage hoeveelheid deeltjes is water bij inname van grotere hoeveelheden soms lastig door de darm op te nemen en kan dan ook als een blok op de maag liggen. Dit komt door het principe van osmose; het water gaat daar naartoe waar een hogere concentratie aan deeltjes zijn. De darm dan niet zo snel al dit water doorsluizen naar het bloed. Het kan handig zijn een klein beetje koolhydraten aan de drank toe te voegen voor een snellere opname vanuit de darmen naar het bloed.

 

Daarbij dient wel te worden aangetekend dat koolhydraten (lees: suikers) de doorgifte van het drankje van de maag naar de darmen vertragen. Uiteindelijk is het de kunst om voldoende suikers in de drank te verwerken voor de energie, maar niet zoveel dat er te weinig vloeistof wordt doorgelaten. Waar dit evenwicht ligt is sterk afhankelijk van de persoon en de omstandigheden.

 

Een hypotone drank bevat minder dan 50 gram koolhydraten per liter vloeistof. De hoeveelheid natrium in de sportdrank wisselt, maar is wel van belang voor een betere opname van water. Deze vloeistoffen zijn handig wanneer vocht de beperkende factor is, zoals bij een sport met warme klimaatomstandigheden waarbij een gemiddelde tot lage hoeveelheid energie wordt verbruikt.

Hypertone sportdrank

een hypertone sportdrank is een geconcentreerde vloeistof die veel deeltjes bevat. Deze drank kan door de grote hoeveelheid deeltjes lastig opneembaar zijn en een vol gevoel geven tijdens het sporten. Het is immers zo dat water zich naar de plaats verschuift waar de meeste deeltjes zich bevinden. Dit is in de darm. Het kan daarom voorkomen dat een hypertone sportdrank wat zwaar op de maag ligt omdat deze wat langer in het maag-darmkanaal kan blijven zitten. Een hypertone sportdrank bevat meer dan 90-150 gram aan koolhydraten per liter.


Je kunt in overweging nemen om een hypertone sportdrank in te nemen. Dit kan bijvoorbeeld als er een marathon wordt gelopen en het weer niet te warm is. Daardoor zal je als atleet minder vocht verliezen door zweet en is het wellicht mogelijk een drank te nemen met het accent op koolhydraten en iets minder op vocht. Dit aangezien het zweetverlies tot op bepaalde hoogte wordt beperkt. Dit betekent niet dat vocht niet moet worden aangevuld maar de hypertone sportdrank levert meer koolhydraten in een keer.


Van deze hypertone drank is ongeveer 330 ml per uur voldoende om aan de koolhydraatsuppletie tegemoet te komen. Het kritieke punt blijft wel het aanvullen van het vochtverlies aangezien in een hypertone sportdrank het vochtgehalte minder snel wordt aangevuld door de geconcentreerde oplossing. Het is daarom altijd van belang goed te bepalen wat het vochtverlies ongeveer is om de juist sportdrank te kiezen.

De temperatuur van de sportdrank

de temperatuur van een sportdrank is ook van invloed op het lichaam. Immers, als een drank lauw is en het weer is warm, zal het lichaam minder snel afkoelen dan wanneer de drank koud is. Als een koele sportdrank wordt gedronken tijdens of na een inspanning, zal dit indirect van invloed zijn op de mate van het zweetverlies omdat de temperatuur van de drank het lichaam helpt afkoelen. IJskoude dranken zijn niet goed, omdat dit maagklachten kan veroorzaken.

ZOEK EEN SPORTMAATJE

Ik zoek
Leeftijd van tot

Man  Vrouw
 Beide

In een straal van 20km rond

uw postcode


MEEST GELEZEN ARTIKELEN
ONLINE SPORTVOEDINGSWINKELS

MDYshop.nl - sports nutrition voor iedere sporter

BodyenFitshop.nl - zeer groot assortiment

Sportvoedingwebshop - sportvoeding en advies

Bodylab.nl - vele merken voor krachtsporters

Fitnessmerken.nl - voor kracht- en duursporters

Duursport.nl - sportvoeding voor duursporters

Bodystore.nl - sportvoeding en afslankproducten

Eiwitpoeder.nl - voor energie en herstel

Supremenutrition.nl - voordelige supplementen

NIEUWSTE ARTIKELEN
SPORTBEGELEIDING

Lars Melk - conditietraining voor duursporters

Fit - effectief trainen, optimaal presteren

Tri-Experience - maakt sportieve ambities waar

3in1sports - stages in binnen- en buitenland

Trivelo - zwemmen, wielrennen en triathlon

Webtrainer - specialist in fietstraining

Inspanningstesten - conditietesten in Veenendaal

Contest - specialist in het testen en begeleiden

Meer sportbegeleiding.....