tips en gezond
14 mei 2016

Voetbal is een spel waarin veel van een voetballers gevraagd wordt. Een goede techniek is vaak niet voldoende om op hoog niveau te kunnen voetballen. Doorzettingsvermogen, duelkracht, inzicht en snelheid zijn ook vaardigheden die een belangrijke rol spelen. Het doel is om deze vaardigheden te verbeteren zodat een voetballer zo compleet mogelijk wordt zonder dat dit ten koste gaat van zijn specifieke kwaliteiten die belangrijk zijn voor zijn positie.

24 april 2016

Zonder koolhydraten (suikers) kunnen we een inspanning niet lang volhouden. Tijdens krachttraining en duursport is het de belangrijkste energiebron om tot goede prestaties te komen. Zowel de koolhydraatsoort als de beschikbaarheid van suikers in het lichaam heeft invloed op de sportprestatie. Het blijkt dat naarmate een inspanning langer duurt of de intensiteit toeneemt dat de inname van koolhydraten belangrijker wordt.

12 april 2016

Bij aërobe training wordt er energie geproduceerd met tussenkomst van zuurstof. Een omzetting van energie zonder aanwezigheid van zuurstof wordt anaëroob genoemd. De intensiteit van de inspanning is bepalend voor de keuze van het energiesysteem. Bij een lagere intensiteit wordt vooral het aërobe energiesysteem (bijvoorbeeld hardlopen of wandelen) aangesproken en bij een inspanning op hogere intensiteit is het met name het anaërobe energiesysteem (bijvoorbeeld krachttraining) dat geactiveerd wordt.

03 april 2016

Wat we al weten is dat je van sporten afvalt en dat je daarmee je conditie kunt verbeteren. Maar wat het effect is van sporten op het brein, daar is nog niet iedereen van op de hoogte. Het effect is bovendien ook afhankelijk van welke sport je beoefent.

26 maart 2016

Veel sporters, en met name krachtsporters, zijn er inmiddels van op de hoogte dat eiwitten (proteïne) de bouwstenen zijn van onze spieren. We hebben ze nodig om spieren op te bouwen of om de spiermassa juist te behouden. Niet alleen fanatieke sporters hebben baat bij eiwitten, maar ook ouderen kunnen hun voordeel ermee doen. Uit onderzoek komt namelijk naar voren dat eiwitinname en beweging een uitstekende combinatie is om het ouderdomsproces te vertragen.