tips en gezond
16 juli 2016

Een goede nachtrust is belangrijk om de volgende dag weer met voldoende energie de dag tegemoet te gaan. Jezelf fit slapen klinkt goed in de oren. Er is onderzoek gedaan naar wat de invloed is van een slechte of juiste een goede nachtrust op de sportprestatie. We gaan in op de vraag wat een slechte nachtrust met de scherpte van een (top)sporter doet en of dit te compenseren is met zogenaamde 'powernaps'.

14 juli 2016

Topsporters zijn per definitie onmatig, ze nemen risico's en zijn meedogenloos. Die eigenschappen zorgen ervoor dat ze op het hoogste niveau presteren. Ze zoeken een uitdaging, niet alleen binnen het veld maar zeker ook daarbuiten. Psychiater Bram Bakker spreekt van een wankele balans tussen plussen en minnen. Als die naar de verkeerde kant doorslaat ligt verslaving op de loer; een onderschat probleem.

08 juli 2016

Als ik aan kunstgras denk dan zie ik water en zand bij hockeyvelden en bij sommige voetbalclubs rubberen balletjes. Maar er zijn ook kunstgrasvelden die amper te onderscheiden te zijn van natuurgras. Het heeft de laatste jaren veel aan populariteit gewonnen en het heeft een snelle technologische ontwikkelingen doorgemaakt.

07 juli 2016

Voor mensen met een moeilijk examen voor de boeg is het stampen van rijtjes en feitjes ongetwijfeld belangrijk, maar vergeet ook zeker niet te sporten, bij voorkeur vier uur na het leren. Onderzoek van het Donders Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen toont aan dat er bij het sporten stoffen vrijkomen die vergelijkbaar zijn met de stoffen die de hersenen gebruiken om kennis en ervaringen op te slaan.

06 juli 2016

De frisdrankenindustrie heeft afgesproken om de gemiddelde hoeveelheid suiker in frisdranken omlaag te brengen. Het doel daarvan is om de inname van energie uit suiker in vloeibare vorm te beperken. Is dat een zinvolle manier om overgewicht aan te pakken of te voorkomen? Welke beperking heeft de industrie zichzelf opgelegd? Is dat haalbaar en zo ja, hoe kan dat dan gerealiseerd worden?