18 januari 2017

Dagelijkse inname van grote hoeveelheden vitamine C kan een negatief effect hebben op de krachttraining. Sommige krachtsporters nuttigen Vitamine C omdat ze in de veronderstelling zijn dat de vrije radicalen die tijdens intensieve inspanning in de spieren vrijkomen nuttig zijn om de spierafbraak te remmen.

11 januari 2017

Je streeft naar spiergroei en tegelijkertijd wil je met cardio je uithoudingsvermogen verbeteren. Je vraagt je vast af of dit samen gaat en hoe je dit het beste kunt combineren. Veel krachtsporters die spiermassa willen opbouwen vermijden de cardiovasculaire oefeningen uit angst dat het lichaam teveel energie uit de spiereiwitten gaat halen en er spierafbraak (katabole toestand) ontstaat.

04 januari 2017

We kennen allemaal de slogan 'Melk, de witte motor'. Met deze slogan uit de jaren 80 wordt er geclaimd dat melk de drijvende kracht is achter veel fysieke prestaties. Door de opkomst van proteïne shakes en andere smakende eiwitrijke voedingsmiddelen is de populariteit van melk in de vergetelheid geraakt. Is dit terecht of zijn we de goede eigenschappen van melk ten behoeve van de spiergroei uit het oog verloren?

28 december 2016

Een lichaam hoort in balans te zijn, maar vreemd genoeg zijn veel trainingsschema's niet uitgebalanceerd. Veel krachtsporters leggen de nadruk op het bovenlichaam en vergeten de benen te trainen of doen het er een beetje bij. Een paar goed ontwikkelde quadriceps heeft tal van voordelen. Indrukwekkende bovenbeenspieren helpen je niet alleen sneller te rennen, maar ook hoog te springen en forse krachten op te vangen.

21 december 2016

Cortisol wordt afgescheiden door de bijnieren als reactie op stressveroorzakers als blessures, angst, slaapgebrek, lage bloedsuikerspiegel en intensieve training. Het stresshormoon kan de productie en de beschikbaarheid van brandstof in de vorm van glucose (bloedsuiker) stimuleren. In het kader van energielevering komt dit gewoonlijk alleen ter sprake als de calorie-inname ontoereikend is.