03 december 2016

Bij dopingcontroles in Nederland wordt ongeveer één procent van de sporters positief bevonden. Dat cijfer zegt weinig over de mate waarin doping wordt gebruikt. "Als dopingbestrijders streven we ernaar doping voor honderd procent uit te bannen, maar tegelijkertijd weten we dat niet haalbaar is".

23 november 2016

Ieder lichaam bevat vrijwel evenveel spieren, maar niet iedereen heeft dezelfde hoeveelheid spiermassa. Ook de samenstelling van de spiervezels maakt een mens uniek. Je genen bepalen grotendeels met welke type spieren je geboren wordt. In een spier wordt onderscheid gemaakt tussen type I (langzame spiervezels) en type II (snelle spiervezels).

17 november 2016

Intervaltraining kenmerkt zich door het planmatig afwisselen van inspanning en herstel (afname trainingsintensiteit). In de fase waarin de intensiteit van de training fors afneemt is het niet mogelijk om volledig te herstellen. Het voordeel hiervan is dat je het lichaam leert om langdurig een hoog looptempo te handhaven. Bovendien heeft de intervalmethode een positief effect op het cardiovasculaire systeem (hart en bloedvaten).

08 november 2016

Triggerpoints, ook wel het myofasciale pijnsyndroom genoemd, komt als gevolg van onder meer overbelasting bij sporters geregeld voor. De klachten worden gekenmerkt door lokale verkrampingen en uitstralende pijnen in een of meerdere spiervezels. In de volksmond worden deze microverkrampingen als spierknopen bestempeld die aanvoelen als een verharding en zeurende pijn in één of meerdere spieren.

05 november 2016

Tijdens de marathon wil je graag je loopritme behouden en daardoor word je in feite gedwongen tot het lopend drinken. Evenals de spieren moet je loopstijl en je lichaam wennen om tijdens langdurige fysieke inspanning sportdrank te nuttigen. Begin hier niet kort voor de marathon mee, maar integreer dit enkele maanden voordat het loopevenement start in je hardloopschema. Je leert daarmee het maag-darmkanaal energie uit het vocht op te nemen tijdens belasting. Drinken kun je dus ook trainen!