tips aanmeten van een goede schoen voor beginners

Wat zijn goede hardloopschoenen en waar moet je bij het kopen op letten?

22 april 2019

Door het overweldigende aanbod van hardloopschoenen is het kiezen van een geschikte schoen geen eenvoudige opgave. Met onze tips proberen we je op weg te helpen. Stapsgewijs bespreken we waar je bij het kopen van hardloopschoenen op moet letten om tot een weloverwogen besluit te komen.

Waar moet ik bij aanschaf op letten?

Veel hardlopers kopen niet de juiste hardloopschoenen. Ze passen niet bij hun voetafwikkeling of schaffen een nieuwe schoen aan om verkeerde redenen. Als je tevreden over je huidige schoenen bent, dan kun je het beste bij dat type blijven. Het is soms wel lastig dat fabrikanten steeds nieuwe modellen uitbrengen en je vertrouwde schoeisel uit de handel nemen. Is dat het geval, zoek dan een schoen die zoveel mogelijk de eigenschappen heeft van de schoen waarover je tevreden bent. Andere aandachtspunten zijn:

 

  • Ga pas aan het einde van de middag je schoenen kopen. Je voeten zijn dan iets meer opgezet
  • Beoordeel het schoeisel staand en niet zittend. Wanneer je staat schuift je voet naar voren
  • Kies een schoen die je voet goed omsluit, maar pas op dat je niet een te krappe schoen koopt
  • Draag sportsokken
  • Pas altijd beide sportschoenen
  • Mocht er in de winkel te weinig ruimte zijn om te testen, ga naar buiten en probeer ze daar uit
  • Probeer meerdere hardloopschoenen uit zodat je goed kunt vergelijken
  • De maatvoering van confectieschoenen komen vaak niet overeen met hardloopschoenen
  • Bij de wreef mag je geen overdruk of irritatie voelen
  • Vrouwen met een brede voet kunnen beter voor een mannenmodel kiezen

 

Hoe duurder, hoe beter?

Dure schoenen zijn niet altijd beter dan goedkope, maar een bekend en degelijk merk geeft vaak wel meer zekerheid over de kwaliteit dan een onbekend merk. Ze garanderen je wellicht een langere levensduur, maar er is daarentegen nooit bewezen dat duurder schoeisel minder snel blessureleed veroorzaakt en voor betere sportprestaties zorgt. Sterker nog, er is zelfs aangetoond dat een duurdere hardloopschoen zelfs meer kans op blessures geeft dan een goedkopere variant.

 

Waarom maakt een duurdere schoen je blessuregevoeliger? Een verklaring hiervoor is dat een goedkopere hardloopschoen de voet op een meer natuurlijkere wijze laat bewegen. Dit in tegenstelling tot een duurdere schoen met hielversteviging en een dikke zool voor de demping. De verstevigingen die je vaak terugvindt in het duurdere segment belemmert enigszins de natuurlijke afwikkeling van de voet. Dit geeft een verhoogt risico op blessures.

 

Is het in verband met de afwikkeling van de voet misschien beter om dan maar op blote voeten te rennen? Bij het rennen over grasvelden wellicht, maar de meeste hardlopers rennen over verharde ondergronden en is het aan te raden om je voeten te beschermen om je niet te bezeren aan bijvoorbeeld steentjes. Het is dan ook niet vreemd dat het lopen op minimalistische schoenen (natural running) aan populariteit wint. Deze schoenen beschikken over een 'kunstmatige voetzool' die de voetzool beschermt en de voet en enkel vrij laat bewegen.

Kunnen hardloopschoenen blessures voorkomen?

Ongeveer tweederde van alle hardlopers heeft te kampen gehad met blessureleed. Dit is vrij opmerkelijk, aangezien de fabrikanten van sportschoenen al jaren claimen dat hun nieuwste collectie loopschoenen het risico op blessures verkleint en de loopprestaties positief beïnvloed. Uit onderzoek komt echter een geheel ander beeld naar voren. Maar al te vaak zijn wij als consument te goed gelovig.

 

De schijnzekerheid die de fabrikanten bieden is enigszins kwalijk te noemen. Je gaat hierdoor teveel op de schoen vertrouwen waardoor mogelijk je aandacht verslapt voor belangrijkere zaken zoals een gedegen trainingsopbouw en een goede looptechniek. De fabrikanten zijn er inmiddels ook van doordrongen dat deze feiten het grote publiek heeft bereikt en dat ze met een nieuw verhaal moeten komen om hun geloofwaardigheid niet verder op de proef te laten stellen.

 

De tijd staat niet stil en de markt voor sportschoenen blijft in beweging. De wetenschappelijk benadering van hardloopschoenen heeft ertoe geleid dat de laatste jaren op geheel andere wijze tegen hardloopschoenen wordt aangekeken. Sportschoenenfabrikanten zoeken tegenwoordig wel steeds meer toenadering tot de wetenschap. Een trend die daaruit is ontstaan is het op de markt brengen van minimalistische hardloopschoenen, waarmee het blootvoets hardlopen (barefoot running) wordt nagebootst.

Wat is het nut van schokdemping?

Tijdens het hardlopen krijgen de gewrichten, botten en spieren veel te verduren. De gedachte was altijd dat een goede demping onder de voet de gewrichten zouden ontlasten, maar hier bestaat geen enkel bewijs voor. Als het lichaam niet al teveel demping heeft tussen de voetzool en de ondergrond voelt het lichaam beter aan welke kracht er gevraagd wordt en kan daar dan beter op anticiperen. De feedback naar het lichaam verbetert en dat helpt je om de inwerkende krachten beter te verwerken.

 

Een hardloper met schokdempende hardloopschoenen ondervindt zelfs meer pressie op die gewrichten dan een hardloper op blote voeten. Want hoewel hardloopschoenen er met hun verhoogde hiel en ondersteunde voetboog prima in slagen om de beenderen en gewrichten van de voet te beschermen, doen ze datzelfde niet met de gewrichten hoger op het been. Wat ze onderaan aan krachten weten te dempen, wreekt zich hogerop.

Is een correctie bij overpronatie nodig?

Men vergeet wel eens dat proneren een natuurlijk mechanisme is. Je praat pas over overpronatie wanneer je overdreven proneert. Uit onderzoek is gebleken dat overpronatie tijdens het hardlopen geen serieuze bedreiging voor onze onderste ledematen vormt, terwijl extreme overpronatie dat wel is. Echter, studies tonen aan dat het onwaarschijnlijk is dat een corrigerende hardloopschoen het blessurerisico verkleint. De kans op een blessure is even zo groot als met een neutrale loopschoen.

 

Deze corrigerende hardloopschoenen geven aan de binnenzijde van de voet en de enkel extra steun om het overproneren tegen te gaan. Het nadeel van deze hardloopschoen is dat het nooit kan bepalen waar in de voet de steun nodig is. Ze gaan met duizenden tegelijk de fabriek uit, maar vind maar eens duizenden sporters met exact dezelfde voet. Hardloopschoenen zijn nog altijd massaproducten en zijn niet in staat om voor elk individueel loopprobleem een oplossing te bieden. Afhankelijk van de voetafwijking is een op maat gemaakte sportzool een alternatief voor een anti-pronatieschoen. Gebruik ze nooit beide!

Een loopanalyse in een hardloopwinkel

Veel gespecialiseerde hardloopwinkels bieden loopanalyses aan op een loopband. Dit is opmerkelijk aangezien het merendeel van de hardlopers nooit op een loopband heeft hardgelopen. Wellicht dat ruimtegebruik bij veel winkels hier een rol in speelt, maar je kunt dan wel vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de loopanalyse. Te meer omdat een loopband bij veel hardlopers een ander looppatroon uitlokt dan wat je in de buitenlucht gewend bent. Dit geldt voor zowel beginners als gevorderden.

 

Daarnaast wordt er bij de meeste loopanalyses uitsluitend de stand van de voeten en enkels in diverse fasen van het looppatroon geanalyseerd en op basis daarvan wordt er vervolgens een sportschoen geadviseerd. Vaak wordt er niet hoger gekeken dan de enkels. Helaas gaan ze voorbij aan het feit dat hardlopen een totaalbeweging is waarbij vrijwel ieder onderdeel van het lichaam betrokken wordt. Deze kortzichtigheid is een risico, want een correctie uitvoeren met bijvoorbeeld een anti-pronatieschoen zonder te weten wat daadwerkelijk de afwijking veroorzaakt kan wellicht averechts werken.

 

Vaak is het beter om aan je looptechniek te werken in plaats van je heil te zoeken in passieve ondersteuning zoals steunzolen en anti-pronatieschoenen. Stel je eens voor dat je na de aankoop je looptechniek gaat bijschaven? Waarschijnlijk zal je door een betere looptechniek jezelf kunnen corrigeren, wat een corrigerende hardloopschoen zoals een anti-pronatieschoen overbodig maakt. Wanneer je dan niet overstapt op een neutrale hardloopschoen is het gevaar dat je door de corrigerende hardloopschoen overgecorrigeerd wordt en daarmee de kans op blessures juist toeneemt.

Bronvermelding:

 

Nielsen RO, Buist I, Parner ET, Nohr EA, Sørensen H, Lind M, Rasmussen S.Br J Sports Med. 2014 Mar;48(6):440-7. doi: 10.1136/bjsports-2013-092202. Epub 2013 Jun 13.

 

Running related injuries: The effect of a preconditioning program and biomechanical risk factors Bredeweg, S. 2014

D. Casey Kerrigan, Jason R. Franz, Geoffrey S. Keenan, Jay Dicharry, Ugo Della Croce, Robert P. Wilder. The Effect of Running Shoes on Lower Extremity Joint Torques. PM&R, 2009; 1 (12): 1058 DOI: 10.1016/j.pmrj.2009.09.011

 

Clinghan RT, Arnold GP, Drew TS, Cochrane L, Abboud RJ, Br J Sports Med. Published Online First: 11 October 2007. doi:10.1136/bjsm Br J Sports Med. 2011 Jul;45(9):715-21. doi: 10.1136/bjsm. Epub 2010 Jun 27.

 

Br J Sports Med. 2009 Mar;43(3):159-62. doi: 10.1136/bjsm. Epub 2008 Apr 18. Is your prescription of distance running shoes evidence-based?Richards CE1, Magin PJ, Callister R.

 

The effect of three different levels of footwear stability on pain outcomes in women runners: a randomised control trial.Ryan MB1, Valiant GA, McDonald K, Taunton JE.

 

Willson JD, Bjorhus JS, Williams DS 3rd, Butler RJ, Porcari JP, Kernozek TW.PM R. 2014 Jan;6(1):34-43; quiz 43. doi: 10.1016/j.pmrj.2013.08.602. Epub 2013 Aug 30.

 

Hirschmüller A, Baur H, Müller S, Helwig P, Dickhuth HH, Mayer F.Br J Sports Med. 2011 Sep;45(12):959-65. doi: 10.1136/bjsm. Epub 2009 Aug 12.

 

Giandolini M, Horvais N, Farges Y, Samozino P, Morin JB.Eur J Appl Physiol. 2013 Aug;113(8):2077-90. doi: 10.1007/s00421-013-2634-7. Epub 2013 Apr 14.

 

Br J Sports Med. 1997 Dec;31(4):299-303. Hazard of deceptive advertising of athletic footwear. Robbins S1, Waked E.

 

 

GERELATEERDE BERICHTEN