oefeningen en krachttraining

Wat is functioneel trainen?

06 februari 2016

Functioneel trainen is een trainingsmethode dat erop gericht is om een lichamelijke handeling of functie te verbeteren of te ondersteunen. De oefening kan gericht zijn op bijvoorbeeld een taak in het dagelijks leven of in je sport. Diverse sportscholen claimen dat ze lessen aanbieden waarin functioneel getraind wordt, maar de praktijk wijst uit dat deze training soms onterecht als een functionele training betiteld wordt. Welke oefeningen zijn hiervoor geschikt en wat is er voor nodig om functioneel te trainen?

De training ondersteunt het doel

Een functionele training komt het beste tot zijn recht als het op een individu gericht is en niet op een groep mensen, tenzij deze groep hetzelfde doel nastreven zoals een sportteam. Op een sportschool is dit meestal niet het geval en daarom worden veel trainingsmethodes onterecht als een functionele training bestempeld. Een functionele training wordt niet bepaald door een trainingsmethode of oefening, maar juist wel door een hulpvraag van een sporter dat gericht is op een bepaalde functie/taak. De training moet het doel ondersteunen.

 

Een goed voorbeeld is een volleyballer die wenst om hoger te kunnen springen. Volleyballers moeten veel springen en zijn afhankelijk van hun sprongvermogen. Een speler met sterke kuitspieren springt hoger en zal minder snel lokaal moe worden. Om zo hoog mogelijk te springen liggen kuitspieroefeningen voor de hand. Dit kun je op meerdere manieren doen zoals bijvoorbeeld touwtje springen of met diverse weerstanden trainen. Als het maar gericht is om de functie en/of de taak te verbeteren of te ondersteunen. Hierin maakt het geen verschil of dit op een fitnessapparaat gebeurt of met vrije gewichten.

Zware gewichten

Het functionele aspect neemt af wanneer een volleyballer met zware gewichten gaat trainen. Omdat je tijdens het springen ook geen zware weerstanden hoeft te overbruggen is het functioneler om trainen met een laag gewicht en veel herhalingen. Daarnaast is in een wedstrijd de snelheid van een sprong ook zeer belangrijk. Het is dan aan te raden om een training te kiezen met veel herhalingen op hoge snelheid. Touwtje springen komt daar vrij dichtbij in de buurt.

 

Het is ook interessant om een voorbeeld te geven van een oefening dat in veel gevallen niet functioneel is. Buikspieroefeningen zoals 'sit-ups', waarbij een sporter herhaaldelijke het bovenlichaam kromt zijn veelal niet functioneel. De buikspieren hebben bij een sporter als doel om de wervelkolom te stabiliseren en bij deze oefeningen wordt er weinig stabiliteit gevraagd, dus ondersteunt het bij veel sporters niet hun functie. Bovendien zijn dergelijke buikspieroefeningen zeer belastend voor de tussenwervelschijven. In veel gevallen zal het je op lange termijn meer kwaad dan goed doen.

Eerst je doel formuleren

Een functionele training is er niet op gericht om maximale spierkracht te ontwikkelen, maar meer gefocust of het van toevoeging is op het dagelijkse leven of in jouw sport. Je dient eerst je doel te formuleren en pas achteraf ga je daar oefeningen aan toevoegen die dat doel uiteindelijk kan dienen. Kortom, functionele training wordt vooral ingezet om dichterbij je doel te komen.

GERELATEERDE BERICHTEN