voordelen nadelen van training op intensiteit

Wat is CrossFit en wat zijn de voordelen en nadelen?

11 februari 2019

Je komt voor je eerste training een plaatselijke CrossFit box binnen. Vanaf dat moment zie je dat alles anders is dan wat je normaal gewend bent van een sportschool. Nergens zijn krachttoestellen en cardio apparaten. Wat kun je van de training verwachten en wat zijn de voordelen en nadelen van deze trainingsmethode?

Wat is CrossFit?

CrossFit is een trainingsprogramma dat op ieder niveau kan worden uitgevoerd ongeacht je leeftijd en fysieke gesteldheid. Het gaat terug naar de basis van bewegen. De functionele trainingen zijn vooral gericht op variatie en intensiteit. Het is een rauwe vorm van fitness, zonder moeilijke en ingewikkelde apparaten. Het is een trainingsprogramma waarbij je verschillende sporten combineert in een serie intensieve oefeningen.

 

Het is een trainingsmethode dat met name gericht is op het verbeteren van het uithoudingsvermogen en het vergroten van de spiermassa. Ook neemt je beweeglijkheid en flexibiliteit toe en het verbetert je snelheid en coördinatie. De oefeningen dienen op hoge snelheid uitgevoerd te worden zodat de intensiteit toeneemt. Hierbij kun je denken aan sprinttraining, hardlopen, gewichtheffen, kettlebell training en het inzetten van je eigen lichaamsgewicht zoals bij touwklimmen. Studies tonen aan dat training op hoge intensiteit effectiever is dan een oefening op een lage of matige intensiteit.

 

 

Voordelen van een functionele training

Bij CrossFit tref je vrijwel geen fitnessapparaten aan waarop vooral geïsoleerd wordt getraind. Het is functioneler en effectiever om zelf de regie over de beweging in handen te nemen. In het dagelijks leven beweeg je immers ook niet met apparaten. Gezien het trainingseffect is CrossFit toepasbaar in vele sporten. Het is een uitstekende aanvulling op je trainingsregime. Ook als training op zich is het een bewezen methode om een goede basisconditie te verkrijgen. Bovendien wordt het niet meer uitsluitend beschouwd als training. De populariteit heeft deze trainingsmethode zelfs verheven tot een sport.

Terug naar de basis van bewegen

Bij iedere beweging waarbij het gehele lichaam bij betrokken is begint de beweging doorgaans vanuit het centrale deel van het lichaam, ook wel de 'core' genoemd. De centraal gelegen buik- en rugspieren hebben als doel om de krachten naar de ledematen over te brengen. CrossFit leert je om deze bewegingspatronen in te slijpen. Dit is in feite de basis van iedere beweging binnen je sport of in het dagelijks leven en ondersteunt je in alle fysieke vaardigheden.

 

Steeds meer sportteams binnen diverse sporttakken zien CrossFit in de voorbereiding op het sportseizoen als een goede aanvulling op de training. Naarmate een sportseizoen vordert wordt er sportspecifieker getraind en neemt de effectiviteit van CrossFit af omdat het een vrij algemeen trainingsprogramma is. De filosofie achter CrossFit is namelijk om je niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel omdat het lichaam dan te eenzijdig en routinematig wordt belast en dit de fysieke ontwikkeling niet ten goede komt.

Blessures

CrossFit is niet geheel onomstreden. Tegenstanders van CrossFit wijzen naar het gevaar van blessures. Natuurlijk komen er in deze sport blessures voor, maar het is niet bekend dat deze getallen hoger zijn dan bij andere intensieve sporten. De blessures die in CrossFit ontstaan komen door een aantal zaken. De meeste oefeningen hebben een voorgeschreven gewicht waarmee de oefening wordt uitgevoerd. En hier kan het fout gaan. Wanneer de techniek nog niet voldoende ontwikkeld is kan het door het gebruik van zware gewichten overbelasting ontstaan. De techniek staat in deze sport centraal.

 

Daarnaast is zelfoverschatting en ego van de sporter een belangrijk factor in de ontstaanswijze van blessures. Filmpjes die je bijvoorbeeld op youtube ziet komen van sporters die al jaren in training zijn. Ga jezelf daar absoluut niet mee vergelijken. Hier is jaren training voor nodig. Blijf realistisch. Even een troost: de ervaren sporters zijn ooit ook begonnen vanaf het punt waar jij nu staat. CrossFit is voor iedereen die besloten heeft dat gemiddeld niet meer genoeg is en bereid zijn om daarvoor hard te werken. Ga anders een keertje langs bij een officiële crossfit box.