spieren trainen op een sportschool of thuis

Is het trainen met losse gewichten beter dan oefeningen op apparaten?

24 april 2018

Wat bij een bezoek aan een sportschool direct opvalt is dat er een scheiding is gemaakt tussen de fitnessapparaten en de losse gewichten: de apparaten zijn veelal centraal gesitueerd en aan de zijkanten staan de vrije gewichten. In deze hoeken van de gym tref je meestal ook de meest gespierde sporters aan. Is dat omdat daar ook de spiegels staan, of zijn ze zo gespierd omdat het trainen met dumbbells effectiever is dan op een fitnessapparaat?

Wat is effectiever?

Om te stellen dat het trainen zonder apparaten het beste trainingseffect oplevert zou te kort door de bocht zijn. De keuze is vooral afhankelijk van je doelstelling en je trainingsniveau. Beginners doen er goed aan om op apparaten te trainen zodat ze ondersteunt worden in de bewegingsbaan, terwijl gevorderden juist een betere trainingsprikkel ervaren met losse gewichten. Als je al een poosje op fitnessapparaten traint dan zijn je spieren en pezen sterk genoeg geworden om op verantwoorde wijze de stap te maken naar (zware) losse gewichten.

 

Uiteraard kun je als beginner direct starten met dumbbells, maar doe dit dan wel op een laag gewicht zodat je minimaal 15 herhalingen kunt voltooien. Hiermee train je vooral je krachtuithoudingsvermogen, gewrichtsstabiliteit en je co├Ârdinatie. Om het risico op overbelasting en blessures te minimaliseren zijn deze grondmotorische eigenschappen een belangrijke voorwaarde om je in een later stadium op spiergroei kunnen focussen. In tegenstelling tot (half)gevorderde krachtsporters, treedt er bij beginners al enige spieropbouw op bij veel herhalingen met een laag gewicht, mits er spiervermoeidheid ontstaat.

Voordelen en nadelen van een apparaat

Nadelen

  • Een fitnessapparaat is niet geschikt voor sporters die sportspecifiek willen trainen. Een fysieke sport vraagt om een totaliteitsbeweging en daar kan een apparaat niet aan voldoen.
  • De sporter moet zich aan de bewegingsbaan van het apparaat aanpassen, terwijl veel sporters er juist baat bij hebben om onder weerstand in een vrije ruimte te bewegen.
  • Een ander nadeel is dat het een vrij ge├»soleerde beweging is waardoor de omringende ondersteunde spieren amper meegetraind worden.
  • Het is een vrij eenzijdige oefening, waardoor er een kans op overbelasting ontstaat bij veelvuldig gebruik.
  • In een drukbezochte sportschool moet je tijdens de piekuren vaak even wachten tot een machine vrijkomt.

 

Voordelen
  • Je hebt geen personal trainer nodig omdat de meeste fitnessapparaten eenvoudig in gebruik zijn.
  • Het voordeel van een isolerende beweging is dat je een spiergroep zeer specifiek trainen, waardoor de trainingsprikkel voor die ene spiergroep zeer intens is. Dit is een methode die vooral onder bodybuilders populair is.
  • Er komt amper techniek bij kijken, waardoor de kans op blessures afneemt. Vooral handig voor beginners.
  • Ter ondersteuning in een revalidatieproces.

 

Voordelen en nadelen van losse gewichten

Nadelen

  • Het neemt meer tijd in beslag om je de techniek eigen te maken.
  • Bij een slechte uitvoering van de oefening heb je een verhoogde kans op blessures.
  • Als je tijdens bankdrukken tot spierfalen wilt trainen dan is een trainingsmaatje die uit veiligheidsoverwegingen als een zogenaamde 'spotter' fungeert geen luxe.

 

Voordelen
  • Trainen met losse gewichten komt qua beweging veel overeen met het dagelijkse leven en met bewegingen die in je sport terugkomen.
  • Je bepaalt zelf de bewegingsuitslag.
  • Er worden meer spieren geactiveerd dan wanneer je op een apparaat traint.
  • Heb je weinig trainingstijd, kies dan voor de vrije gewichten.
  • Met vrije gewichten kun je meer variatie in je training aanbrengen en veel verschillende spieren trainen. Een fitnessapparaat is vaak maar gericht op een beperkt aantal spiergroepen.
  • Halters zijn eenvoudig te verplaatsen. Probeer dat maar eens met een log apparaat!
Indien je thuis wilt gaan fitnessen dan hebben losse gewichten als voordeel dat ze goedkoper zijn dan een fitnessapparaat.

 

GERELATEERDE BERICHTEN