oefeningen met eigen lichaamsgewicht voor thuis

Advies voor het kopen van een Power Tower

24 juni 2017

Een Power Tower is een veelzijdig krachtapparaat waarmee je met je eigen lichaamsgewicht vrijwel alle grote spiergroepen van je bovenlichaam traint. Zowel voor in de sportschool als thuis is het een zeer populair trainingsapparaat en het bevat vele voordelen. Waar moet je op letten als je dit fitnessapparaat gaat kopen, welke oefeningen kun je uitvoeren en welke modellen onderscheidt men?

Welke modellen kun je onderscheiden?

Er zijn veel verschillende soorten Power Towers in omloop. Het basismodel heeft over het algemeen minder mogelijkheden dan een duurdere variant, maar desondanks kun je er goed mee uit de voeten. Ongeacht de prijs biedt iedere Power Tower de mogelijkheid voor pull-ups, push-ups en dippen.

 

Als je graag een duurder multifunctioneel krachtapparaat wil kopen, bedenk eerst welke spieren je graag wilt trainen en welke oefeningen je in gedachte hebt. Wees verstandig en laat je niet verleiden tot het kopen van een duurder model terwijl je bijvoorbeeld alleen pull-ups of push-ups gaat uitvoeren.

Waar moet je bij het kopen van een Power Tower op letten?

Veel winkels bieden dezelfde sportartikelen aan, waardoor je het gemakkelijk op prijs kunt vergelijken. Als dit niet het geval is dan spelen andere factoren een nadrukkelijkere rol. Hierbij kun je denken aan de afmeting en het gewicht van een Power Tower en niet te vergeten de functionaliteit. Als toevoeging kun je voor de stabiliteit en bescherming van je vloer een rubberen mat onder het apparaat plaatsen.

 

Afmeting en het design

Laten we beginnen met het intrappen van een open deur: voor het apparaat heb je voldoende ruimte nodig en let daarbij ook op dat het lichaam voldoende ruimte heeft voor de training. Daarnaast speelt je lichaamslengte ook een rol in het aankoopproces. Als je bijvoorbeeld gaat dippen dan is het niet handig als de optrekstang aan dezelfde kant van de Power Tower bevestigd is. Door je lengte zal je al vrij snel je hoofd stoten.

 

Het comfort tijdens de training neemt toe als het apparaat voorzien is van een armpad en antislip handvaten. Hierdoor kun je de focus op je training houden en zul je minder compenseren. Dit verhoogt de effectiviteit van je training en zul je eerder resultaat van je harde werken opmerken.

 

Gewicht van het apparaat

Sommige Power Towers zijn eenvoudig te verplaatsen en dit heeft meestal met het gewicht te maken. Een lichtgewicht apparaat heeft echter vaak als nadeel dat het materiaal niet bestand is tegen forse gewichten. Dus als je aan de zware kant bent is het zinvol om te achterhalen wat het maximale gewicht is dat het apparaat kan dragen.

 

Functionaliteit

Eigenlijk heel logisch: als je meer van een fitnessapparaat verwacht dan zal je dieper in de buidel moeten tasten. Een Power Tower heeft dermate veel mogelijkheden dat je soms de bomen door het bos niet meer ziet. Ga voor jezelf eerst na wat je doelstelling is en welke oefeningen daarbij passen. Er zijn bovendien ook genoeg attributen die je aan het apparaat kunt bevestigen om de training uit te breiden.

Welke spieren train je?

De Power Tower is een trainingsstation voor een effectieve functionele training. Je maakt veelal gebruik van je eigen lichaamsgewicht waardoor je de bewegingsbaan zelf vorm geeft. Dit is gunstig voor de stabiliteit en coördinatie van de spieren. Bovendien is het krachtapparaat geschikt voor alle trainingsniveaus. Met de Power Tower worden voornamelijk de onderstaande spiergroepen getraind:

 

  • Met het opdrukken train je voornamelijk de triceps en de borstspieren;
  • Tijdens het dippen ligt het accent op de voorste schouderspieren, triceps en borstspieren;
  • Indien je gebruik maakt van de optrekstang dan train je de brede rugspier (latissimus dorsi) biceps en schouders;
  • Met de knee raise wordt er vooral inspanning gevraagd van zowel de schuine als de rechte buikspieren.

 

 

Oefeningen

Iedere Power Tower beschikt over een optrekstang en een opduwstang die parallel aan elkaar lopen. Hiermee kun je vrijwel alle spieren van je bovenlichaam trainen zoals je rug, armen en buik. Deze oefeningen zijn niet alleen voor beginners. Ook gevorderden kunnen er goed mee uit de voeten door gewicht aan je lichaam te bevestigen zodat de oefening uitdagender wordt.

 

 

 

Pull-ups met wijde greep

Dit is een oefening dat met name geschikt is voor gevorderden. Beginners doen er goed aan om met een onderhandse smalle greep te starten. De oefening richt zich vooral op je rugspieren en je spierballen (biceps brachii). Bij deze workout is het de bedoeling dat je de knieën enigszins optrekt en de onderbenen achter je kruist. Vanuit deze startpositie trek je jouw lichaamsgewicht omhoog, met je kin dichtbij de optrekstang.

 

Pull-ups met smalle greep

Deze oefening is over het algemeen minder zwaar dan pull-ups met een wijde greep. Het is een uitstekende opstap om als beginner naar de wijde greep toe te werken. Let er bij deze oefening wel op dat je de elleboog bij de neerwaartse beweging niet overstrekt. Qua uitvoering is het vrijwel identiek aan de pull-up met wijde greep.

 

Triceps Dip

De naam van de oefening suggereert al dat de je triceps traint. Daarnaast worden ook de grote borstspier en de voorzijde van de schouder aangesproken. Hoe meer je voorover leunt tijdens het dippen, des te meer je het accent op zowel de borst- als op de schouderspieren legt. Houd jezelf rechtop door de nadruk op de triceps te leggen.

 

Knee Raise

Een trainingsprogramma is uiteraard niet afgerond zonder enkele buikspieroefeningen. Het is belangrijk om het middelpunt waar het gehele lichaam om draait in balans te hebben. Door met je rug tegen de rugleuning te steunen en je ellebogen op de kussens te plaatsen kun je comfortabel je knieën optrekken. Door je knieën zijwaarts op te trekken leg je het accent juist op de schuine buikspieren.