afvallen calorieverbruik oefeningen billen

Afvallen met een stepapparaat: welke spieren train je?

10 oktober 2018

Met een stepapparaat kun je veel winst op het gebied van je gezondheid behalen. Het verbetert je uithoudingsvermogen, het helpt je bij het afvallen en het is goed voor de billen. Een groot voordeel van een stepapparaat is dat het weinig ruimte inneemt en een relatief goedkoop fitnessapparaat is.

Wat is het verschil met andere fitnessapparaten?

Een stepper bestaat uit twee pedalen die ten opzichte van elkaar tegendraads bewegen. Aan sommige stepapparaten kun je ook elastische banden bevestigen zodat je tegelijkertijd ook je bovenlichaam traint. Je maakt er dan in feite een 'total body workout' van. In vergelijking met andere cardio-apparaten heeft een stepapparaat een kleinere bewegingsuitslag.

 

Het bewegingsbereik van een apparaat heeft invloed op de hoeveelheid calorieën die je verbrandt. Op een groter fitnessapparaat zoals een crosstrainer of een roeiapparaat verbrand je relatief meer calorieën. Aangezien een stepapparaat een kleinere beweging maakt dan grotere fitnessapparaten, heb je meestal meer tijd nodig om aan dezelfde calorieverbruik te komen. Maar dit is makkelijk op te lossen door je trainingssnelheid te verhogen waardoor de intensiteit van de training toeneemt en je evenveel kunt afvallen als op een groter cardio apparaat.

Welke spieren train je?

Een stepper helpt je niet alleen maar om gewicht te verliezen, maar ook om je billen, kuitspieren en bovenbenen te verstevigen. De meeste steppers hebben bovendien de optie om er elastische banden aan te bevestigen zodat je gelijktijdig je bovenlijf traint. Het is een zeer vriendelijk fitnessapparaat voor je gewrichten. Tijdens de training staat er vrijwel constante spanning op de bovenbeenspieren en de billen waardoor je de gewrichten enigszins ontlast.

Trainingsadvies

Bij de meeste stepapparaten kun je de weerstand instellen en daarmee de zwaarte van de oefeningen bepalen. Je kunt de oefening ook verzwaren door tijdens het steppen je knieën meer gebogen te houden. Hierdoor verhoog je de spanning op de bovenbeenspieren en worden de spieren ook sneller sterker. Doordat de intensiteit van de oefening toeneemt verbrand je ook meer calorieën en neemt het calorieverbruik dus toe.

 

Om je trainingsdoelen te behalen dien je minimaal tweemaal per week te trainen. Eenmaal per week staat vaak gelijk aan onderhoud. De meeste progressie boek je door 3 á 4 per week te trainen. Het is in het kader van herstel wel belangrijk om tussendoor één dag rust te nemen, maar dit is ook afhankelijk van de duur en intensiteit van je training.

Aandachtspunten voor het kopen van een stepapparaat

Op het display kun je onder meer je trainingsduur en het aantal steps aflezen, maar je krijgt ook een indruk van de hoeveelheid calorieën die je verbrandt. Er zijn verschillende soorten steppers. De hydraulische stepapparaten die van zuigers gebruik maken zijn het goedkoopst. Voor professioneel gebruik kom je al snel terecht bij gemotoriseerde of elektrische steppers. Deze zijn met name terug te vinden in de sportscholen. Steppers van Decathlon.nl en Bol.com hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding.

 

Daarnaast heb je nog de afhankelijke en onafhankelijk steppers. Bij een afhankelijke maakt het pedaal waar geen druk op komt een tegendraadse beweging. Doordat je met de ene voet de voetsteun naar beneden drukt gaat de andere voetsteun automatisch omhoog. Bij een onafhankelijk systeem is er geen sprake van een automatisch tegengestelde beweging, wat de oefening ook direct zwaarder maakt.