wasbordje voor een sterke core

Zijn buikspieroefeningen noodzakelijk voor een sixpack?

11 juli 2015

De een die droomt ervan, anderen willen het graag en sommigen hebben het al. Ik heb het hier over de welbegeerde sixpack, ook wel een wasbordje genoemd. Er zijn sporters die zich afvragen of je buikspieroefeningen moet doen om een sixpack te krijgen. Buikspieroefeningen zijn geen vereiste, maar kunnen het proces wel versnellen.

Wat is er voor nodig om een sixpack te krijgen?

Buikspieroefeningen zijn voor een sixpack niet noodzakelijk. Dit komt doordat je niet lokaal vet kunt verbranden en dus niet met een training kunt bepalen waar de calorie├źn verbrand worden. Je kunt dus niet zeggen dat je met buikspieroefeningen alleen het vet rondom de buikspieren gaat verbranden. Op basis van erfelijke factoren wordt bepaald waar het verbrandingsproces in het lichaam het hoogst is.

 

Relatief gezien kosten buikspieroefeningen vrij weinig energie, omdat er vrij weinig spieren aan het werk worden gezet. Voor het kwijtraken van vet is het nodig om veel energie te verbruiken. Dit wil niet zeggen dat buikspieroefeningen nutteloos zijn. Voor het trainen van een sixpack dragen buikspieroefeningen bij aan het meer zichtbaar maken van de buikspieren.

 

Om een sixpack te krijgen dien je op een gezonde wijze het vetpercentage te verlagen. De beste resultaten zul je behalen door een combinatie te maken van cardiotraining en krachttraining. Bovendien is gezond voeding en voldoende rust zeer belangrijk. Voor het afvallen gaat bij krachttraining de voorkeur uit naar het trainen van de grote spiergroepen op hoge intensiteit voor het hele lichaam zodat er veel energie wordt verbruikt. Hierdoor verbrand je sneller vet en bovendien versterk je ook tal van spieren.

Waarom is cardiotraining, voeding en rust belangrijk?

Ook bij cardiotraining is het belangrijk om de intensiteit hoog te houden. 10 minuten op hoge intensiteit heeft vrijwel hetzelfde effect als een half uur op een rustiger tempo. Hierbij heeft intervaltraining de voorkeur. Voor beginners is intervaltraining af te raden omdat het voor een beginnende sporter te belastend is en de kans op blessures dan vrij groot is.

 

Voeding is belangrijk voor het herstel, maar ook om je tijdens de training van voldoende energie te voorzien. Een uitgebalanceerd voedingspatroon bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten en mineralen. Daarnaast heeft het lichaam rust nodig en is voldoende slaap belangrijk om je stofwisseling op niveau te houden.

 

Het voordeel van het trainen van buikspieren is dat je rugklachten ermee kunt voorkomen. Daarnaast verbetert het je sportprestaties tijdens bijvoorbeeld hardlopen of krachttraining. De buikspieren hebben naast de rugspieren voornamelijk een ondersteunende functie en hebben als doel om de romp stabiel te houden tijdens krachtsinspanningen.

GERELATEERDE BERICHTEN