goede en beste roeimachine voor de spiergroepen

Advies voor het kopen van een goede roeitrainer voor thuis

2 december 2017

Een roeitrainer is een cardiovasculair fitnessapparaat dat zeer geschikt is voor het trainen van je uithoudingsvermogen en het versterken van vele spieren. De beweging is gemakkelijk te leren, je traint vrijwel je gehele lichaam en je kunt het apparaat op ieder gewenst niveau instellen. Waar moet je op letten bij het kopen van een roeiapparaat en welke lichamelijke voordelen heeft het?

Waar moet je op letten bij het kopen van een roeitrainer?

De uitspraak 'goedkoop is duurkoop' is op roeitrainers zeker van toepassing. De prijs zegt over het algemeen veel over de kwaliteit. Koop een professioneel apparaat en bezuinig er niet teveel op. Goedkope toestellen vertonen eerder mankementen, maken meer geluid en zijn vaak beperkt in de afmeting waardoor meestal niet het hele gezin er gebruik van kan maken. Voordat je een roeiapparaat gaat kopen, stel jezelf de onderstaande vragen:

 

  • De meest belangrijke: vind je roeien eigenlijk wel ├ęcht leuk of is het een impulsieve gedachten?
  • Wat is je budget?
  • Ben je de enige die er gebruik van gaat maken?
  • Heb je voor het apparaat voldoende ruimte?
  • Wat is de gebruiksfrequentie?

 

Ben jij de enige die er gebruik van maakt en train je er alleen in de wintermaanden op? In deze situaties zou je een goedkoper alternatief kunnen overwegen. Daarnaast zijn professionele toestellen relatief vrij groot en vragen dus meer ruimte in huis, maar daar staat wel tegenover dat je een duurzaam product hebt aangekocht. Je zou ook aan een tweedehands roeitrainer kunnen denken, maar het nadeel daarvan is dat de garantie vaak al ruimschoots verlopen is.

 

Pas op dat je in je zoektocht naar een roeiapparaat niet teveel laat verleiden door kreten zoals 'uitgeroepen tot beste roeiapparaat'. Er bestaat geen roeimachine die er met kop en schouders bovenuit steekt. Niemand kan voor jou bepalen wat goed voor je is. De keuze voor een roeitrainer is een persoonlijke keuze en afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en budget. Onderstaand tref je een uiteenzetting aan van verschillende soorten roeitrainers.

 

Hydraulische roeimachine

Voordeel: het is goedkoop en gezien het gewicht eenvoudig op te bergen.

Nadeel: het weerstandssysteem bootst niet volledig een normale roeibeweging na en de hydraulische zuigers hebben relatief een korte levensduur.

 

Magneet roeier

Voordeel: de roeibeweging voelt vloeiend, geluidsvriendelijk, onderhoudsvriendelijk en geschikt voor thuisgebruik. Het gewicht van vliegwiel geeft een goede indicatie van de kwaliteit van het apparaat.

Nadeel: het is duurder in aanschaf dan een hydraulische machine.

 

Air Fan Wheel roeitrainer

Voordeel: Dit professionele apparaat geeft, nog meer dan een magneetroeier, een realistische roei-ervaring.

Nadeel: het produceert meer geluid dan een magneetroeier.

 

Waterroeier

Voordeel: De waterroeier geeft je een van de meest prettige roei-ervaringen en heeft een gelijkmatig bewegingsverloop.

Nadeel: het apparaat is vrij prijzig.

 

Elektromagnetische roeier

Voordeel: ook dit apparaat heeft een zeer gelijkmatig bewegingsverloop en produceert nagenoeg geen geluid.

Nadeel: het apparaat heeft een zeer hoge aanschafprijs.

OVERZICHT VAN DE GROOTSTE AANBIEDERS VAN ROEITRAINERS

Welke spieren train je?

Het is een luxe om thuis in je eigen tempo te roeien. Geen regen op je hoofd, en een bezoek aan de sportschool is overbodig. Ongeacht je fitheid is een roeimachine voor iedere niveau geschikt en bovendien een van de betere fitnessapparaten om aan je conditie te werken. Een roeiapparaat is voor veel doeleinden te gebruiken. Je kunt een roeitrainer kopen voor het afvallen maar ook om simpelweg fit te blijven en om je sportprestaties te verbeteren.

 

Een roeitrainer geeft je een redelijke complete work-out waarin voornamelijk de grote spiergroepen worden getraind. Uit onderzoek komt naar voren dat je tijdens het roeien ruim 80% van al je spieren gebruikt. Denk hierbij onder meer aan je hamstrings, dijbeen-, buik-, rug-, bil- en armspieren. Niet voor niets noemt men het een 'total body workout'. Bovendien heeft de roeitrainer diverse instelmogelijkheden en weerstandniveaus. Dit biedt het fitnessapparaat het vermogen om met jouw niveau mee te groeien waardoor de verveling niet snel toeslaat.

 

Sommige sporters trainen thuis het liefst voor de televisie zodat naar hun gevoel de tijd sneller lijkt te gaan. Bij eenvoudige conditietraining zoals lopen of fietsen kan het niet veel kwaad wanneer je op de automatische piloot gaat trainen. Maar bij het trainen op een roeitrainer is het echt beter om je volledig op je spieren te concentreren zodat je de oefening technisch goed uitvoert en je het lichaam niet op een verkeerde manier belast. Een bijkomstig voordeel is dat wanneer je op de oefening focust je ongeveer 20 tot 25% meer spiervezels activeert.

Advies voor een goede roeitechniek

Zoals in vele sporten is de uitvoering van wezenlijk belang. Een van de meest voorkomende technische fouten is roeien met een gebogen pols. Probeer ze gestrekt en in lijn met je onderarm te houden. Een juiste roeitechniek draagt bij aan het optimaliseren van de prestaties en het voorkomen van blessures. Een roeiblessure komt niet vaak voor, maar als het voorkomt dan is het meestal de knie die dan opspeelt.

 

Sommige roeiers zetten hun voeten onvoldoende vast waardoor de kans op een verdraaiing van de knie aanzienlijk toeneemt. Ook de spieren aan de buitenzijde van het bovenbeen ter hoogte van de knie kunnen klachten geven. Maar de meest serieuze roeiblessure ontstaat door een overstrekking van de knie. Als je de afzetbeweging te ver doorvoert krijgen onder meer de kruisbanden het zwaar te verduren. Onderstaand een instructiefilm voor een correcte roeitechniek:

 

 

Progressie door afwisseling

Bij het kopen van een roeitrainer wil je graag weten hoe je het apparaat optimaal kunt benutten voor de juiste resultaten. Een van de valkuilen is het dagelijks afwerken van dezelfde roeitraining. Het lichaam gaat zich naar verloop van tijd aan het programma aanpassen en het kost steeds minder moeite om de training te volbrengen. Dit is op zich een goede ontwikkeling, want dat betekent dat je progressie boekt. Maar als je te lang met hetzelfde programma doorgaat dan neemt de fysieke uitdaging af. Dit houdt in dat het lichaam onvoldoende nieuwe trainingsprikkels ontvangt om verdere progressie te boeken.

 

Een methode om de routine te doorbreken is door de tijd dat je roeit te verlengen of bijvoorbeeld de weerstand te verhogen. Door de weerstand sterk te verhogen kun je de nadruk leggen op anaerobe training. Dit is een trainingsvorm waarbij je kortdurend een intensieve prestatie neerzet. Het richt zich vooral op de hartspier en je spierkracht. Deze roeitraining kun je echter niet als vervanging van krachttraining beschouwen. Voor het verbeteren van je hartlongfunctie (uithoudingsvermogen) dien je uiteraard een langere tijd te roeien waarbij de weerstand aanzienlijk lager is dan bij anaerobe training.

 

Intervaltraining is ook een methode om het lichaam nieuwe prikkels te geven. De meeste roeimachines bieden deze optie. Je hoeft niet alleen afwisseling te zoeken in de roeitrainer, je kunt de afwisseling ook zoeken in een combinatie van roeien en krachttraining of bijvoorbeeld hardlopen.