wandelen of hardlopen op een loopband

Advies voor het kopen van een goede loopband voor thuis

28 december 2017

Een loopband maakt het mogelijk om te trainen wanneer jij dat wilt. Het apparaat staat thuis de gehele dag tot je beschikking en je bent niet afhankelijk van het weer. Het leuke aan het apparaat is dat je zelfs de hellingshoek kunt veranderen zodat je een heuveltraining nabootst. De voordelen van een loopband zijn talrijk, maar waar moet je eigenlijk op letten als je dit fitnessapparaat gaat kopen?

Aandachtspunten voor het kopen van een goede loopband

De kwaliteit van een loopband wordt mede bepaald door het gewicht. Hoe zwaarder het apparaat des te meer staal er in het frame is verwerkt, waardoor het stabieler wordt. Een constructie van plastic is daarentegen minder solide en minder duurzaam. Het motorvermogen wordt in PK aangegeven. Het gemiddelde motor kan ongeveer 4pk piekvermogen leveren. Wil je thuis gaan hardlopen en weeg je niet meer dan 100kg dan is een motorvermogen met 4pk piekvermogen ruim voldoende. Bovendien is het belangrijk om stil te staan bij de dikte van de band. Hoe dikker de band des te minder snel er slijtage optreedt.


De breedte van het loopoppervlak kan sterk variëren en is bepalend voor je comfort. Bij een intensieve training kies je liever voor een breed oppervlak dan wanneer je rustiger wandelt of hardloopt. Langere mensen maken vaak een langere pas waardoor de lengte van het loopoppervlak interessanter wordt. De wat duurdere loopbanden zijn voorzien van een dempingsmechanisme. Deze demping ontlast je gewrichten en zorgt tevens voor het dempen van het geluid. Voor extra geluiddemping kun je ook een vloermat onder de loopband leggen.

OVERZICHT VAN DE GROOTSTE AANBIEDERS VAN LOOPBANDEN

 

Hellingshoek

De meeste loopbanden zijn voorzien van een hellingshoek zodat je ook bergopwaarts kunt loopt. Hiermee kun je meer variatie in je training aanbrengen en zul je ook meer een beroep dan op de kuitspieren. Bij de geavanceerde loopbanden is het tevens mogelijk om de achterzijde te hellen. Dit noemt men een negatieve helling. Met het hellen van de achterzijde kun je bijvoorbeeld het heuvel af lopen simuleren. Hiermee train je de spieren excentrisch en geef je de spieren een andere trainingsprikkel dan wanneer je vlak of in een positieve helling gaat trainen. Dit is goed voor de ontwikkeling van de spieren.

Verschillende fitheidsprogramma's


Er zijn diverse programma's waar je uit kunt kiezen. De meest gangbare programma's zijn intervaltraining, cardiotraining en een vetverbrandingsprogramma. Het meest efficiënte trainingsprogramma is een HRC programma. Dit is een programma waarbij de snelheid van de loopband zich automatisch aan je hartslag aanpast. Andere opties zijn bijvoorbeeld het opslaan van je voorkeursinstellingen zodat je na verloop van tijd je training kunt hervatten en/of direct wilt starten. Dit is vooral handig indien er meerdere personen binnen het gezin er gebruik van willen maken.

Wat zijn de voordelen en nadelen van het fitnessapparaat?

Je bent niet afhankelijk van de weersomstandigheden of tijdstip en je kunt op ieder moment van de dag thuis aan je conditie werken. De voordelen en aandachtspunten zijn zojuist aangehaald, maar uiteraard kleeft er zoals altijd ook een keerzijde aan. Hierbij kun je denken aan het onderhoud. Op zich is dat geen probleem, maar het kost wel tijd en geld om de levensduur van de loopband te verlengen. Onderstaand een uiteenzetting van de overige nadelen:

 

  • Houd er rekening mee dat het hardlopen op een loopband mogelijk invloed heeft op je looptechniek. Onderzoek toont namelijk aan dat het rennen op een dergelijk apparaat vaak een andere looppatroon uitlokt dan in de buitenlucht;
  • Het is vrij duur in aanschaf;
  • Aangezien het normaliter gebruikt wordt voor uitsluitend wandelen of hardlopen kan het na een poosje door eentonigheid saai worden;
  • Het neemt thuis veel ruimte in beslag;
  • De loopband is geen ‘total body workout’. Het accent ligt op de benen en je bovenlichaam train je amper mee;
  • Indien je voorkeur uit gaat naar een intensieve inspanning dan kun je beter een crosstrainer of roeitrainer kopen.

Loop je anders op een loopband?

Studies tonen aan dat wandelaars, maar in meerdere mate hardlopers, hun loopstijl aan de loopband aanpassen. Dit komt doordat je tijdens het lopen gedwongen wordt om één looplijn te kiezen. Enigszins uitzwenken om je balans te bewaren zit er op de loopband niet in. In vergelijking met buiten hardlopen of wandelen vraagt dit apparaat meer balans van je waardoor je ook automatisch kleinere passen neemt. Voor mensen die een verstoorde balans hebben zijn er aan weerszijde van de loopband armsteunen gemonteerd.

 

Een ander verschil met in de buitenlucht bewegen is dat je op de loopband enigszins ondersteunt wordt in de afzetfase. De band neemt als het ware een deel van het werk over tijdens het afzetten. Dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, maar dit betekent wel dat de spieren die verantwoordelijk zijn tijdens de afzetfase minder geactiveerd worden dan wanneer je buiten loopt. De spieren waarover we praten zijn met name je kuitspieren en je bilspieren.