krachtsporters kopen eiwitten

Wat is whey proteïne?

06 mei 2015

Eiwitten is een ander woord voor proteïne en is een product dat je onder meer uit eieren, melk, soja, vlees en tarwe kunt halen en is een belangrijke bouwstof voor de spieren en weefselherstel. Eiwitten bestaan uit verschillende ketens van aminozuren. Wat weten we nog meer van dit product?

Niet alle proteïne supplementen komt van een koe

De proteïne die hoofdzakelijk voor sportsupplementen gebruikt wordt is afkomstig van de koe. Koemelk bestaat vooral uit water en maar voor 3,5% uit eiwit. De soorten eiwitten in koemelk kunnen we opsplitsen in caseïne (80%) en wei (20%). Het eiwitpoeder dat het meest populair is om de spiergroei te ondersteunen wordt uit wei gewonnen en is een bijproduct van de kaasproductie.

 

Wei is een Nederlandse benaming, maar in de internationale sportwereld is het meer gangbaar om het 'whey' te noemen.We kunnen twee soorten proteïne onderscheiden. Dit zijn de dierlijke en plantaardige eiwitten. In het dagelijks leven krijgen de meeste mensen genoeg dierlijke eiwitten binnen. Het nadeel hiervan is wel dat het relatief veel vetten bevat.

 

    Dierlijke eiwitten:
  • Vis (bevat 6 tot 18% eiwitten)
  • Eieren
  • Vlees (kip, varkenshaas en kalkoen zijn een van de meest magere soorten)
  • zuivelproducten

 

Plantaardige eiwitten:

  • Granen
  • Zaden
  • Noten
  • Groente
  • Peulvruchten (zoals sojabonen)

 

 

 

Naast eiwitten van de sojabonen zijn er ook genoeg eiwitten in vlees te vinden. Vis (wit vlees) heeft over het algemeen de voorkeur omdat het in vergelijking met rood vlees beter verteerbaar is. Ook eieren worden door krachtsporters ingezet voor spierherstel. Ze bevatten vrijwel alle belangrijke aminozuren en is vooral populair onder sporters met lactose-intolerantie en/of lactose-allergie. Als alternatief is er nu ook een eiwitpoeder in omloop met een laag gehalte aan lactose zodat ze niet teveel afhankelijk zijn van eieren en vlees. Wat veel mensen niet verwachten is dat vis bijna tweemaal zoveel eiwitrijker is dan een kippenei.

De voordelen van whey en soja-eiwit

Proteïne is ook op sojabasis verkrijgbaar. Dit is een gezonde en geschikte manier om ook als vegetariër of veganist op een plantaardige wijze aan je proteïne behoefte te komen. In kwaliteit komt het overeen met caseïne en verteert ongeveer in 3 uur tijd. Het is bovendien een goede antioxidant en bevat veel vitaminen. Neem het met mate aangezien er aanwijzingen zijn dat grote hoeveelheden nadelig is voor de gezondheid.

 

Whey proteïne heeft ten opzichte van caseïne en het soja-eiwit (plantaardig) het voordeel dat het sneller verteerd wordt en daardoor sneller door de spieren wordt opgenomen en is bovendien kwalitatief beter. Het soja-eiwit verteert op zijn beurt weer sneller dan caseïne. Van alle plantaardige eiwitbronnen heeft soja de hoogste kwaliteit.

Bronvermelding:

 

Phillips SM, Van Loon LJ. Dietary protein for athletes: from requirements
to optimum adaptation. J Sports Sci 2011, 29(Suppl 1):S29-38.

 

J Nutr. 2013 Apr;143(4):410-6. doi: 10.3945/jn.112.168021. Epub 2013 Jan 23.Protein blend ingestion following resistance exercise promotes human muscle protein synthesis.Reidy PT1, Walker DK, Dickinson JM, Gundermann DM, Drummond MJ, Timmerman KL, Fry CS, Borack MS, Cope MB, Mukherjea R, Jennings K, Volpi E, Rasmussen BB.

 

American Dietetic Association; Dietitians of Canada; American College of Sports Medicine, Rodriguez NR, Di Marco NM, Langley S (2009) American
College of Sports Medicine position stand. Nutrition and athletic performance. Med Sci Sports Exerc 41: 709-731.

 

Moore DR, Robinson MJ, Fry JL, Tang JE, Glover EI, et al. (2009) Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance
exercise in young men. Am J Clin Nutr 89: 161-168.


GERELATEERDE BERICHTEN