bijwerkingen van monohydraat haaruitval en je nieren

Wat zijn de voordelen en nadelen van creatine monohydraat?

01 mei 2017

Zoals met veel zaken in het leven heeft alles zowel zijn voordelen als zijn nadelen. Het gebruik van creatine is daar geen uitzondering op. Deze supplementen worden meestal ingenomen ter bevordering van de sportprestaties en de spiergroei. Hoewel het effect daarvan bij kortdurende intensieve inspanningen is aangetoond, heeft het als nadeel dat sommige sporters er bijwerkingen van ondervinden.

Wat zijn de voordelen?

Creatine is een stof dat door het lichaam geproduceerd wordt, maar soms hebben krachtsporters baat bij extra creatine om de spiergroei te optimaliseren. Bovendien zijn er sterke aanwijzingen dat dit supplement zelfs een positieve invloed heeft op ouderen en mensen met bepaalde chronische ziekten. De voordelen van deze stof op (kracht)sporters en kwetsbare mensen zijn als volgt:

 

  • Je kunt een intensieve inspanning langer volhouden, waardoor je als krachtsporter meer herhalingen kunt uitvoeren.
  • Het draagt bij aan het herstel van de spierweefsels.
  • Het stimuleert de aanmaak van hormonen die belangrijk zijn in de opbouw van spiermassa.
  • Er zijn aanwijzingen dat creatine met name de spierafbraak bij het mannelijk geslacht remt.
  • Creatine wordt ook beschouwd als een myostatinblokker. Het eiwit myostatin staat namelijk bekend om zijn remmend effect op de spiergroei.

 

Is het schadelijk voor je nieren en lever?

Krachtsporters worden vaak aangeraden om na een bepaalde tijd de inname van creatine te staken. Het is ook interessant om te weten of je hiermee mogelijke nadelige effecten op de lever- en nierfunctie kunt afwenden. Uit onderzoek komt naar voren dat langdurig gebruik van creatine de functie van deze organen niet kan aantasten bij het gebruik van normale hoeveelheden.

 

Een andere studie heeft de mogelijke gezondheidsrisico's van creatine monohydraat breder getrokken en is tot de conclusie gekomen dat naast de lever en de nieren ook de gezondheid in algemene zin niet nadelig wordt beïnvloedt bij normaal gebruik. Kwetsbare mensen moeten echter terughoudend zijn in het gebruik van hoeveelheden boven de normale dosis.

Maag- en darmklachten

Soms komt het voor dat creatine voor maag- en darmklachten zorgt, maar dit gebeurt gelukkig niet vaak. Ongeveer 6% van de gebruikers zal er hinder van ondervinden. Mogelijke bijwerkingen zijn een afname van de eetlust, buikpijn, diarree, misselijkheid en zelfs overgeven. Deze bijwerkingen zijn meestal afhankelijk van de ingenomen dosis. Raadpleeg je dokter als je aanhoudende klachten ervaart en wanneer de symptomen toenemen.

 

Buikpijn ontstaat meestal doordat er te weinig water aan de creatine is toegevoegd. Daarentegen neemt de kans op diarree en misselijkheid toe indien er in een keer teveel creatine wordt ingenomen. Het is aan te raden om de inname gelijkmatig over de dag te verdelen en bij voorkeur bij een maaltijd in te nemen. Het risico op bijwerkingen wordt vergroot bij een inname van minimaal 10 gram per eetmoment.

Sneller kaal en haaruitval door creatine?

Er zijn aanwijzingen dat creatine de kans op kaalheid vergroot. Dit geldt overigens niet voor iedereen. Op de eerste plaats moet je voor kaalheid en haaruitval aanleg hebben en creatine kan dit proces bij sommige personen versnellen. Er ligt dus een genetische factor aan ten grondslag. De theorie laat weten dat door creatine de concentraties van het stofje DHT toeneemt waardoor je haarzakje sneller afsterft.

 

Uiteraard zijn er ook tal van andere factoren die voor haaruitval kan zorgen. Denk hierbij aan stress of slechte eetgewoontes. Maar zoals gezegd is de belangrijkste oorzaak erfelijkheid. In hoeverre creatine hieraan bijdraagt is moeilijk meetbaar, maar als je na het gebruik hiervan meer inhammen dan haar ziet dan wordt het tijd om dit supplement wellicht aan de kant schuiven.

Gewichtstoename

Als je besluit om creatine in je voedingspatroon op te nemen dan is de kans aanwezig dat je in korte tijd enkele kilo's zwaarder wordt. Het zou een prachtig resultaat zijn als dit toe te schrijven is aan pure spiermassa, maar in werkelijkheid is dit voornamelijk het gevolg van het vocht dat je spiercellen door de creatinesuppletie vasthoudt (vochtretentie). Hierdoor zien je spieren er voller uit, maar dit effect is tijdelijk en door inspanning zal het extra vocht de spiercellen weer geleidelijk verlaten.

Bronvermelding:

 

Purchas RW1, Busboom JR, Wilkinson BH. Meat Sci. 2006 Nov;74(3):443-9. Changes in the forms of iron and in concentrations of taurine, carnosine, coenzyme Q(10), and creatine in beef longissimus muscle with cooking and simulated stomach and duodenal digestion.

 

Ostojic SM1, Ahmetovic Z. Res Sports Med. 2008;16(1):15-22. Gastrointestinal distress after creatine supplementation in athletes: are side effects dose dependent?

 

Devries MC1, Phillips SM.Med Sci Sports Exerc. 2014 Jun;46(6):1194-203. Creatine supplementation during resistance training in older adults-a meta-analysis.

 

Saremi A1, Gharakhanloo R, Sharghi S, Gharaati MR, Larijani B, Omidfar K. Mol Cell Endocrinol. 2010 Apr 12;317(1-2):25-30. Effects of oral creatine and resistance training on serum myostatin and GASP-1.

 

van der Merwe, J., Brooks, N. E., & Myburgh, K. H. (2009). Clinical Journal of Sport Medicine : Official Journal of the Canadian Academy of Sport Medicine. Three weeks of creatine monohydrate supplementation affects dihydrotestosterone to testosterone ratio in college-aged rugby players.

 

Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):95-104. Long-term creatine supplementation does not significantly affect clinical markers of health in athletes. Kreider RB1, Melton C, Rasmussen CJ, Greenwood M, Lancaster S, Cantler EC, Milnor P, Almada AL.

 

Mayhew DL1, Mayhew JL, Ware JS. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2002 Dec;12(4):453-60. Effects of long-term creatine supplementation on liver and kidney functions in American college football players.

 

Int J Sports Physiol Perform. 2006 Dec;1(4):311-23.Side effects of creatine supplementation in athletes. Francaux M1, Poortmans JR.

 

Subcell Biochem. 2007;46:275-89. Safety of creatine supplementation. Persky AM1, Rawson ES.

 

Amino Acids. 2011 May;40(5):1409-18. doi: 10.1007/s00726-011-0878-2. Epub 2011 Mar 12.Studies on the safety of creatine supplementation. Kim HJ1, Kim CK, Carpentier A, Poortmans JR.

GERELATEERDE BERICHTEN