het bos is goed voor de gezondheid

Waarom is wandelen goed voor de gezondheid?

03 oktober 2014

Er is geen twijfel over mogelijk dat wandelen gezond voor je is. Het is goed voor je hart en je longen en niet te vergeten de botten en de spieren. Daarnaast heeft het ook een positieve invloed op je gemoedstoestand. Er is inmiddels genoeg onderzoek gedaan om dit te bevestigen. Vanwege de lage intensiteit is bovendien de kans op een blessure tijdens het wandelen vrijwel nihil. Geen zin in de sportschool, tennisclub of in rondjes hardlopen? Jas aan en de deur uit! Zes keer per week een half uurtje wandelen is al genoeg.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van wandelen?

Wandelen kun je inzetten voor vele doeleinden. Bijvoorbeeld ter bevordering van je fitheid of voor de ontspanning. Wandelen kan ook uitkomst bieden bij het afvallen en wanneer je graag na een periode van ziekte of inactiviteit graag weer op kracht wilt komen. Medici schrijven deze vorm van bewegen ook regelmatig voor bij mensen met rugklachten en heup- of knie-artrose.

 

Wandelen is een van de goedkoopste bewegingsactiviteiten die er bestaat. Je pakt de schoenen, je kiest een mooie locatie uit, sprokkelt enige motivatie bij elkaar en voorwaarts met de benen. Veel wandelaars verkiezen wandelen boven hardlopen omdat bij het wandelen onder meer het kniegewricht minder belast wordt. Let goed op je wandeltechniek en kies voor een wandeltraining die goed bij je past.

 

Uit onderzoek naar het effect van matig intensief bewegen blijkt de ene keer dat wandelen vooral fijn is voor de frisse neus en nergens anders voor, de andere keer is de conclusie dat het fikse gezondheidsvoordelen geeft. Maar als je al die onderzoeken onder de loep neemt blijkt dat de strekking veelal overeenkomt: als je voldoende beweegt, leef je langer en loop je minder risico om te overlijden aan hart- en vaatziekten of andere chronische aandoeningen. Onderstaand tref je een opsomming van de overige voordelen van wandelen.

 

  • De kans op hartklachten neemt af;
  • Het verlaagt je bloeddruk;
  • Verbetert je cholesterol;
  • Om een gezond gewicht na te streven;
  • Het is goed voor je gemoedstoestand;
  • Het bestrijdt osteoporose (botontkalking);
  • De kans op kanker en diabetes neemt af;
  • Het verkleint de kans op botontstekingen;
  • Je blijft flexibel en traint je evenwicht waardoor de kans op vallen afneemt.

Je gewicht in balans houden

 

 

Wanneer je meer calorie├źn binnen krijgt dan dat je verbruikt dan zal je gewicht geleidelijk aan toenemen. Als je moeite hebt om ongezonde etenswaren te laten staan, dan zal daar enige lichamelijke activiteit tegenover moeten staan. Wanneer je 1,6 km. loopt dan zal je ongeveer 100kcal verbruiken. Om een halve kilo er af te krijgen zal je 3 weken lang iedere week bijna 10km. moeten wandelen. Dit lijkt wellicht niet veel, maar reken dit maar op jaarbasis uit. Geleidelijk afvallen is dan ook beter voor je gezondheid.

 

Een prettige bijkomstigheid is bovendien dat je met wandelen meer vetten verbrandt dan met fanatiek sporten. Met dat laatste verbrand je voornamelijke suikers, met een wandeling vooral vet. In absolute zin verbrand je met fanatiek sporten wel meer calorie├źn dan met matig intensief bewegen. Je zal dus langer moeten lopen om aan het calorieverbruik van een hardloper te komen.

 

Bij vetverlies daalt je BMI (Body Mass Index) en ook dat is goed voor de gezondheid. Echter, op je uithoudingsvermogen heeft het wandelen niet zoveel effect. Het is gewoon niet intensief genoeg om iets aan de werkkracht van het hart en de longen toe te voegen. Om je uithoudingsvermogen te verbeteren zal je het lijf moeten aanzetten tot iets wat veel moeite kost. Zweten!

 

Tijdens een mooie wandeltocht kan het ook zinvol en leuk zijn om tussendoor enkele spierversterkende oefeningen uit te voeren zoals bijvoorbeeld enkele kniebuigingen of een 'opdrukoefening' tegen een boom. Het geeft een nieuwe dimensie aan je wandeltocht en werkt stimulerend en motiverend. De spieren die je traint nemen in kracht toe en halen daarmee de druk van de gewrichten waardoor de kans op gewrichtsklachten in het dagelijkse leven afneemt.

 

Ook in het kader van het afvallen hebben spierversterkende oefeningen zijn nut. Je hebt spieren nodig om vetten en koolhydraten te verbranden. Met andere woorden: meer spiergroei betekent meer verbranding en versnelt het proces van afvallen tijdens het lopen.

Het is ook gezond voor je geest

Van wandelen krijg je zelfvertrouwen omdat je daar simpelweg beter van in je vel gaat zitten. De kans op een depressie neemt af en je gemoedstoestand zal er tevens profijt van ondervinden. Het is ook goed voor de sociale contacten en het geeft ontspanning. Je zal er een stuk beter van gaan slapen. Al met al is wandelen een ontspannen en rustige manier om aan uw gezondheid te werken.