trainen in de avond op een oefenmat

Help, ik heb géén of weinig tijd om te sporten!

17 februari 2017

Je herkent het soms vast wel: weinig of geen tijd om te sporten. Na een drukke dag staat je hoofd er niet naar of je hebt de tijd er niet voor. Je kunt je hieraan toegeven, maar als dit meer regel dan uitzondering wordt dan creëer je op termijn weer andere problemen. Je maak het jezelf moeilijker om van het sporten een gewoonte te maken en het duurt vervolgens langer om dichter bij je doelstelling te komen. Hoe kun je hier het beste mee omgaan?

Doe waar jij je goed bij voelt

Ik begrijp dat de boog niet altijd gespannen kan staan. Incidenteel verzuim zal amper een omweg richting je doelstelling zijn, maar probeer wel zoveel mogelijk het pad te blijven volgen dat je hebt uitgestippeld. Je hoeft niet perse naar de sportschool te gaan om aan je beweging te komen. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om thuis te sporten. Afhankelijk van je dagindeling kan dat wellicht een betere keus zijn.

 

Sommigen zien een sportschool als een soort van 'stok achter de deur', maar als je er prettiger bij voelt om in de buurt te gaan hardlopen of thuis te sporten, waarom zou je daar dan niet voor kiezen? Het vereist wellicht wel meer discipline omdat je thuis eerder afgeleid kan worden en de verleiding groot is om op de bank te ploffen na een zware dag. Soms kun je een steuntje in de rug gebruiken. Het onderstaande filmpje kan je helpen om motivatie bij elkaar te schrapen.

 

Meer tijd door een vast ritme

Soms wens je dat een dag uit meer uren bestaat. Door een goede planning te maken kom je in een vast ritme en heb je naar je gevoel meer tijd over en behoud je het overzicht. Een vast ritme is ook belangrijk om het sporten vol te kunnen houden. Het gaat op den duur net zo'n gewoonte worden als tandenpoetsen.

 

Als je er moeite mee hebt om enkele keren per week ruim één uur per week in de sportschool te zweten dan kun je als alternatief ook thuis bijvoorbeeld dagelijks ongeveer 15 minuten inspannen. Er zijn genoeg eenvoudige oefeningen die je thuis kunt uitvoeren. Ook zonder apparaten die je op de sportschool tegenkomt kun je gemakkelijk aan je spierkracht, uithoudingsvermogen en je vetverbranding werken.

 

Na enige tijd zal je merken dat de oefeningen je makkelijker afgaan. Om progressie te kunnen blijven boeken kun je ervoor kiezen om meer herhalingen te doen, zwaardere gewichten te nemen of je keus laten vallen op een soortgelijke oefening.

Wat helpt mij nog meer op weg?

Het klinkt misschien als een cliché, maar het is een waarheid als een koe: beoefen een sport die je ook echt leuk vindt en waarvan je het gevoel hebt dat je het langdurig kan volhouden. Misschien vinden vrienden van je het ook leuk, kun je samen gaan! Kies een sport waar jij voldoende plezier aan beleeft en wat bij je levensstijl past. Ook is het soms een kwestie van prioriteiten stellen. Dit klinkt nogal streng, maar als je te weinig energie hebt om te sporten dan zal je wellicht andere energievretende activiteiten moeten schrappen, of je dag anders indelen.

 

Bovendien is het belangrijk dat het uitdagend voor je blijft. Neem met het hardlopen bijvoorbeeld een ander rondje of als je thuis of op de sportschool gaat sporten dan is een ander schema na een poosje ook motiverend. Ik heb je nu enkele handvatten en mogelijkheden gegeven zodat je nu voor jezelf kunt bepalen of het smoesjes zijn of dat je echt tijd tekort komt!