enkelbrace voor het kopen tijdens het voetbal en volleybal

Is het kopen van een enkelbrace zinvol?

Een verzwikte enkel is onder sporters een van de meest voorkomende blessures. Een enkelbrace kan tijdens de revalidatie helpen om de klachten te verminderen. Bovendien is er voor de enkelbrace een rol weggelegd op preventief gebied en met name in sporten waar veel enkelblessures in voorkomen zoals (zaal)voetbal, volleybal en basketbal. Na een dergelijke blessure heb je een verhoogd risico op herhaling daarvan.

Tapen, enkelbrace of balansoefeningen?

Een enkelbrace en een tape spelen een rol in de stabiliteit van het enkelgewricht en heeft het vermogen de kans op blessures te verkleinen. In tegenstelling tot een kniebrace heeft een enkelbrace geen negatieve uitwerking op de snelheid van een spiersamentrekking.

 

Zowel sporters als medici vragen zich geregeld af of er verschil is in de effectiviteit tussen beide hulpmiddelen. In het acute stadium geeft men de voorkeur aan een tape aangezien je hiermee de enkel beter kunt immobiliseren. Onderzoek laat ons weten dat na de acute fase (na ongeveer 2 weken) beide varianten niet veel voor elkaar onder doen, al geeft het dragen van een enkelbrace tijdens het sporten het meeste comfort. Mocht je besluiten om een dergelijke brace te kopen dan is een bezoek aan de webshop Podobrace.nl de moeite waard.


Uit kostenoverwegingen is een enkelbrace uitsluitend aan te raden voor sporters die een functionele enkelinstabiliteit hebben. Er is sprake van functionele enkelinstabiliteit zodra er zes maanden na het trauma klachten blijven bestaan van instabiliteit. Daarbij moet worden aangetekend dat neuromusculaire oefeningen (balansoefeningen) ten behoeve van de proprioceptisch niet mag ontbreken in de preventie en revalidatie van een enkelblessure. Een enkelbrace dient dus niet ter vervanging van de neuromusculaire training. In het voorkomen van een verzwikte enkel zijn balansoefeningen belangrijker dan het gebruik van een enkelbrace. Het meest effectief is om neuromusculaire training routinematig terug te laten komen in de trainingen.

Preventieve werking van een enkelbrace

Als sporter heb je meestal de keus tussen twee soorten enkelbraces, te weten de semi-rigide en non-rigide- of soft brace. De semi-rigide geeft met zijn verstevigingselementen (baleinen) aan de zijkanten van de brace meer steun. De keuze voor een enkelbrace is afhankelijk van de ernst van de blessure. Een omvangrijk onderzoek laat zien dat een enkelbrace in zaalsporten zoals zaalvoetbal, volleybal en basketbal geen overbodige luxe is. Er is inmiddels voldoende wetenschappelijk bewijs om vast te stellen dat het de kans op een verzwikte enkel laat afnemen. Dit geldt zowel voor de groep die niet bekent is met een enkelblessure als voor sporters die een verleden hebben met verzwikte enkels. De opgeleverde data kun je niet zomaar doortrekken naar andere takken van sport. Daarentegen geeft het wel een indruk van de mogelijke prestaties van een enkelbrace in overige sporten.


Vrouwen zijn het meest gebaat bij een enkelbrace. Een verklaring hiervoor is dat in vergelijking met mannen de enkelbanden bij vrouwen over het algemeen elastischer zijn. Elastische enkelbanden hebben als nadeel dat de steun rondom het enkelgewricht afneemt. Dit maakt de enkel bij vrouwen kwetsbaar. Een enkelbrace kan dit euvel mogelijk compenseren. Wat tevens een rol speelt is dat het enkelgewricht van een vrouw tijdens de ovulatie minder belastbaar is. In die periode neemt de hoeveelheid oestrogeen toe. Uit onderzoek is gebleken dat een toename van oestrogeen de ligamenten (enkelbanden) van de enkel kunnen verzwakken. Een verandering in de hormoonhuishouding maakt een vrouw dus blessuregevoeliger. Het geslacht is niet de enige risicofactor. Overige risicofactoren op een enkelverzwikking zijn onder andere je lengte, gewicht, leeftijd en type sport.

Bronvermelding:

 

Hootman JM, Dick R, Agel M. Epidemiology of collegiate injuries for 15 sports: summary and recommendations for injury prevention initiatives. J Athl Train2007;42(2):311-319.


Hubbard TJ, Kramer LC, Denegar CR, Hertel J. Contributing factors to chronic ankle instability. Foot Ankle Int 2007;28(3):343-354.


Sefton JM, Hicks-Little CA, Hubbard TJ, et al. Sensorimotor function as a predictor of chronic ankle instability. Clin Biomech 2009;24(5):451-458.


Wilkerson GB, Doty JF, Gurchiek DA, Hollis JM. Analysis of rotary ankle instability and taping restraint in a cadaver specimen. Athl Ther Today 2010;15(4):9-12.


Cordova ML, Dorrough JL, Kious K, et al. Prophylactic ankle bracing reduces rearfoot motion during sudden inversion. Scand J Med Sci Sports 2007;17(3):216-222.


Wilkenfeld DA. Effects of ankle support systems on lower extremity kinematics [unpublished master's research project]. Chattanooga, TN: University of Tennessee at Chattanooga; 2010.

 

Cloak R, Galloway S, Wyon M .J Strength Cond Res. 2010 Sep;24(9):2429-33.
The effect of ankle bracing on peak mediolateral ground reaction force during cutting maneuvers in collegiate male basketball players.

 

Nieuwsbrief
Wil je de nieuwste artikelen over sportblessures, sportvoeding, duursport, krachttraining en afvallen door sporten per e-mail ontvangen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief.
Zoek een sportmaatje

Ik zoek
Leeftijd van tot

Man  Vrouw
 Beide

In een straal van 20km rond

uw postcode


Meest gelezen artikelen
Nieuwste artikelen
Overzicht van Sportblessures
sportblessure