tips voor de beste aanschaf van trailschoenen

Waar moet je op letten bij het kopen van trailrunning schoenen?

26 januari 2018

Trailrunning is een zeer uitdagende en afwisselende manier van hardlopen. Voor iedere ondergrond is er een schoen ontwikkeld die je voldoende stabiliteit, grip en bescherming biedt. De keuze voor een loopschoen is vooral afhankelijk van je loopstijl en de type trails die je voor ogen hebt. Waar moet je bij het kopen van trailschoenen nog meer op letten?

Advies voor de juiste keuze

Trailrunning is een sport dat je dwingt om op gevoel te lopen en is in mindere mate gericht op het presteren. Of je een weg slingert door het bos, mul zand of een bergachtig gebied, voor iedere ondergrond is er een trailschoen ontwikkeld. Door het ruime aanbod aan trailschoenen is het niet eenvoudig om een goede keuze te maken. Bovendien is het aanmeten van de juiste schoen een zeer persoonlijke kwestie, aangezien vrijwel geen voet hetzelfde is en de wensen ook uiteen lopen. We helpen je graag op weg om de keuze te vereenvoudigen.

 

Laat je niet teveel leiden door het merk of de kleur. Jij kiest niet de schoen, de schoen kiest jou. Houd je strikt aan je wensenlijstje en uiteindelijk zal het juiste model zich aandienen. Dit is uiteraard mede afhankelijk van je doelstelling en de ondergrond waarop je gaat hardlopen. Resulteert de zoektocht in een dikke of juist een vrij platte zool? Deze laatstgenoemde geeft je een meer natuurlijk gevoel van lopen en de dikke zool biedt meer bescherming.

 

Test ook verschillende paren. Het verhaal rondom de schoen en het uiterlijk kan je al snel in de verleiding brengen om het te kopen, maar uiteindelijk gaat het er ook om of het model als een handschoen om je voet zit. Je zal ook merken dat niet iedere schoen hetzelfde gewicht heeft. Voor langere afstanden heeft een lichter model over het algemeen de voorkeur. Staar jezelf ook niet blind op de prijs. De prijs is niet altijd een maatgevende factor voor de kwaliteit.

Praktische tips

Let goed op bij het kopen van waterbestendige schoenen. Voor wandelaars kan dit uitkomst bieden, maar de voeten van een hardlopen zweten daarvoor teveel. Kies voor ademend materiaal. Enkele uitzonderingen: zeer modderige trails en sneeuwroutes. Let er bij het passen ook goed op of je voldoende ruimte bij je voorvoet hebt. Vooral als je bergafwaarts loopt en je voet gaat schuiven. Indien je te weinig ruimte hebt kunnen je tenen gaan knellen, en dat kan leiden tot ongemakken.

 

Voor wat betreft het noppenpatroon geldt: lange noppen voor zachte ondergrond en korte noppen voor hardere paden. Als je bijvoorbeeld eerst een afstand over asfalt moet rennen om bij je trail te komen, dan kun je overwegen om een hybride schoen (multi-terrein) te kopen. Negeer je dit advies, dan zal de zool snel slijten. Een andere wetenswaardigheid die ik je wil meegeven is dat de mate van pronatie bij een trailschoen niet zo heel relevant is. Dit komt doordat de oneffenheden van de ondergrond je voordurend uit je balans en ritme haalt. (gevolg: interactie tussen de ondergrond en voet is zelden hetzelfde), wat bij op een verharde weg amper het geval is.

Welke type trailrunning schoenen zijn er?

We kunnen trailschoenen op verschillende manieren onderverdelen. Deze onderverdeling kun je maken op basis van 'heel drop', de ondergrond en vanuit een biomechanische (lees: invloed van het materiaal op de beweging) invalshoek. Onder 'heel drop', ook wel 'heel to toe drop' genoemd, verstaat men het hoogteverschil van je zool tussen je voorvoet en het hielbeen. Ter verduidelijking: bij een 'zero drop' schoen is er geen verschil tussen het hielbeen en je voorvoet. Het voelt alsof je blootsvoets aan het rennen bent.

 

Vanuit biomechanisch oogpunt is het belangrijk dat het materiaal de voet vrij laat bewegen zodat je op een vloeiende en natuurlijke wijze je voet kunt afwikkelen. Voor een technisch parcours is dit een must, maar een dergelijke flexibele schoen met dunne zool is niet voor alle trails geschikt. Bij sommige ruige trails is het niet verkeerd om een stugger model te kiezen die meer ondersteuning en bescherming geeft. Een onderverdeling op basis van ondergrond laat het volgende zien:

 

Harde en vlakke ondergronden
Hardlopen door het bos, op gravelpaden of andere relatief harde ondergronden: deze trailschoen staat het dichts bij de traditionele hardloopschoenen voor verharde paden. Ze bevatten de volgende eigenschappen:

 

  • Het heeft een gemiddeld beschermingsniveau tegen bijvoorbeeld gesteente en boomwortels
  • Licht van gewicht zodat er niet snel vermoeidheid optreedt
  • Gemiddelde schoenstijfheid om enig gevoel van stabiliteit te ervaren
  • In sommige schoenen is er sprake van enige schokdemping
  • Profiel van de zool is vrij oppervlakkig, vergelijkbaar met traditionele hardloopschoenen

 

Lange tochten op ruig en oneffen terrein

Deze hardloopschoen biedt je aan zowel de voor- als onderzijde optimale bescherming tegen bijvoorbeeld nare uitsteeksels en steentjes. Andere kenmerken van deze trailschoen zijn:

 

  • De zool bestaat uit veerkrachtiger materiaal wat vooral van belang is bij het springen op een harde ondergrond en het afdalen
  • Het bovenwerk voelt enigszins stijf aan om de voet voldoende steun te bieden en bijvoorbeeld enkelverzwikkingen tegen te gaan
  • Het noppenpatroon bestaat uit diverse vormen om een goede tractie te garanderen
  • Sommige schoenen bevatten zachte wendbare noppen om extra grip te bieden bij een glad oppervlak
  • Andere schoenen zijn juist van harde noppen voorzien. Voordeel daarvan is dat deze modellen meestal duurzamer zijn en minder snel slijten

 

Off-trail schoeisel

Deze modellen zijn voornamelijk ontworpen voor hardlopers die graag buiten de geplaveide en aangelegde paden hun voeten laten spreken. Ze gaan het avontuur aan en trotseren steile hellingen en deinzen niet terug voor sneeuw en rotsachtige formaties. Kenmerken van off-trail schoenen zijn:

 

  • Deze zool is elastischer dan de modellen die voor lange tochten bestemd zijn
  • Het heeft een sterke structuur om de vervorming van het schoeisel te minimaliseren. Dit is vooral belangrijk als je tocht grotendeels uit een vlak oppervlak bestaat.
  • Deze trailschoenen zijn tegen verschillende weersomstandigheden bestand, waarbij het belangrijk kan zijn dat het waterbestendig is.

 

Multi-terrein schoenen

Als je voeten in contact komen met verschillende ondergronden en je wilt niet meerdere paren in je schoenenkast hebben staan, dan kan een multi-terrein schoen wellicht uitkomst bieden. Deze modellen hebben veel overeenkomsten met de traditionele hardloopschoen. Ze bieden voldoende stabiliteit en schokdemping. Het verschil zit vooral in het feit dat multi-terrein schoeisel meer grip biedt bij natte omstandigheden en modderachtig gebied. Bovendien is het bovenwerk (upper) sterker en daardoor ook duurzamer.

Wat voor natuursporter ben jij?

Hardlopen door het bos

Als je een trail in het bos opzoekt dan heb je in feite niet veel grip (tractie) nodig. Wat je vooral wilt hebben is een schoen die zowel geschikt is voor harde als een zachte ondergrond. Gezien de ondergrond heb je niet veel tractie nodig en kun je volstaan met een vlakke zool.

 

Hoge pasfrequentie, technisch lopen

Voor technische trails heb je andere trailschoenen nodig. De paden zijn oneffen en bij vrijwel iedere stap wordt je anticipatievermogen op de proef gesteld. De ondergrond is vrij zacht en om je techniek te laten floreren is enige grip gewenst. Het profiel van de zool voelt comfortabel en zacht aan en dat geeft het gevoel dat je op de schoen kunt vertrouwen. Vanwege de flexibiliteit van de schoen geeft het je weinig ondersteuning en zijn ze daarom niet geschikt voor lange afstanden.

 

Middellange afstanden als ervaren loper

Je hebt al een aantal modellen versleten, ervaring genoeg, goed ontwikkelde voeten en je wilt langere afstanden overbruggen. Bij dit plaatje hoort een vrij lichte schoen die voldoende steun en comfort verschaft, zonder dat je het gevoel hebt dat je natuurlijke voetafwikkeling belemmert wordt. Tractie is belangrijk, alsmede voldoende bescherming bij de voorvoet, wat vooral prettig is als er een voorvoet landing gevraagd wordt.

 

Lange afstanden en een intensieve trail

In deze situatie heb je veel bescherming nodig aangezien je een ruig terrein bestormt. Het ruige terrein vraagt veel energie van je en dan kun je wel enige ondersteuning gebruiken. Een schoen die je voldoende stabiliteit biedt heeft de voorkeur zodat ook de kans op vallen door vermoeidheid afneemt.

Bepaalt de ondergrond het blessurerisico?

Geen enkele pas is hetzelfde. Om een enkelverzwikking te voorkomen dien je de focus voortdurend op de grond te houden. Soms is nog meer oplettendheid nodig omdat het simpelweg niet altijd duidelijk is waar de voet terechtkomt, zoals bij het hardlopen door een meertje.

 

Er zijn hardlopers die een zachte (grasvelden en zand/strand) ondergrond boven een harde ondergrond verkiezen. Ze zijn in de veronderstelling dat bij een zachtere ondergrond de impact op de gewrichten en beenderen minder groot is en daarmee het risico op blessures afneemt. Deze gedachtengang komt niet geheel overeen met de uitkomsten van enkele onderzoeken.

 

Studies tonen aan dat hardlopers die hun voorkeur hebben voor een zachtere ondergrond niet minder blessureleed ondervinden dan hardlopers die op een harde ondergrond rennen zoals asfalt. Bovendien laat de studie weten dat het lichaam zich aan het oppervlak aanpast, mits je het lichaam daar geleidelijk aan laat wennen. Je kunt als het ware je hardloopschema niet zomaar kopiƫren naar een andere ondergrond.

GERELATEERDE BERICHTEN