voordelen en nadelen hardlopen

Wat is het verschil tussen het hardlopen op een loopband en buiten?

11 april 2018

Op een loopband hardlopen is een uitstekende manier om aan je conditie te werken. Maar misschien ben jij wel het type dat liever in de buitenlucht zijn meters maakt. Buiten hardlopen biedt meer uitdaging, en met een loopband ben je niet afhankelijk van het weer. Welke verschillen zijn er nog meer te noemen en welke voordelen en nadelen hebben beiden?

Wat is je doelstelling?

Als je moeilijk kunt kiezen tussen het buiten lopen of een loopband, dan zijn er enkele aandachtspunten die je keuze kunnen vergemakkelijken. Je hoeft jezelf natuurlijk niet tot een keuze te dwingen. Je kunt het uiteraard ook beide doen. Zo kun je in de zomer lekker buiten je rondjes maken en tijdens de koude en regenachtige periodes verleg je bijvoorbeeld de training naar de loopband. Je uiteindelijke voorkeur zal vooral beïnvloed worden door je doelstelling. Wat wil je op een loopband bereiken, en wat is daarvoor nodig? Om tot een goede keuze te komen hebben we voor beide opties de voordelen benoemt.

Voordelen van buiten lopen

Als je eerder op een loopband hebt gelopen dan merk je dat het over het algemeen minder kracht kost dan wanneer je buiten hardloopt. Dit gevoel wordt verklaart doordat je in de afzetfase enige hulp krijgt van de loopband. Wanneer je buiten rent vervalt deze ondersteuning. Het voordeel is echter wel dat je daardoor meer spieren activeert en in het bijzonder je kuit- en je bilspieren.

 

Doordat je meer spieren bij de inspanning betrekt verbrand je simpelweg ook meer calorieën. Dit is vooral interessant indien je gewichtsverlies als doelstelling hebt. Een ander voordeel van buiten rennen is dat je het tempo zelf in de hand hebt. Als je het geen probleem vindt om een opgelegde tempo te volgen, dan is een loopband een interessante overweging.

 

Laten we ook niet vergeten dat het buiten zijn een positieve invloed heeft op je gemoedstoestand en dat je vitamine D opdoet. Veel mensen in noordelijke landen hebben hier een tekort aan. Vitamine D speelt een belangrijke rol in je energiehuishouding, zenuwstelsel en je immuunsysteem. Bovendien zal buiten de verveling minder snel toeslaan aangezien je loopomgeving constant verandert. Andere verschillen worden in de onderstaande video uitgelegd:

 

Voordelen van een loopband

Helaas kun je geen directe invloed uitoefenen op de weersomstandigheden. Soms regent het zo hard, of het is het dermate koud, dat je wenst dat je een loopband hebt. Je bent hiermee niet afhankelijk van het weer en het is in sommige gevallen ook veiliger. Ook kun je op een dergelijk cardio-apparaat je voortgang nauwkeurig volgen. Je hartslag, snelheid en tempo staan continu op het display.

 

Train je graag alleen en wil je graag uitgedaagd worden, dan kan een loopband hier zeker een rol in spelen. Je kunt zelf een schema samenstellen en een tempo invoeren. Buiten geef je misschien eerder op omdat je ieder moment kunt stoppen, maar bij een loopband die maar blijft draaien is dat lastiger. Wellicht heb dit pressiemiddel juist nodig om tot het uiterste te gaan.

Bronvermelding:

 

1. Frishberg BA. An analysis of overground and treadmill sprinting. Med Sci Sports Exerc. 1983;15(6):478-85

 

2. Lacharité-lemieux M, Brunelle JP, Dionne IJ. Adherence to exercise and affective responses: comparison between outdoor and indoor training. Menopause. 2015;22(7):731-40.

GERELATEERDE BERICHTEN