fietstoch of rennen door kou en warmte

Kledingadvies voor het hardlopen en fietsen

18 juli 2015

Het weer in Nederland is wisselvallig. Voor je het weet regent het, steekt er een ijskoude wind op of breekt ineens de zon door, waardoor het zweet je uitbreekt. De enige oplossing: veel laagjes kleding. Bij het sporten zoals hardlopen en fietsen is het 'lagensysteem' de basis bij het selecteren van je kleding. Vooral bij koud en wisselvallig weer is het handig als je gemakkelijk een laag kunt toevoegen of uittrekken.

Er zijn drie lagen

1.Een onderlaag (ondergoed).

2.Een shirt met korte of lange mouwen en een sportbroek met korte of lange pijpen.

3.Een jack en eventueel een regenbroek.

 

Vermijd bij het hardlopen en fietsen katoenen kleding, want dat houdt transpiratievocht vast. Aan de hand van het weer en de temperatuur kun je bepalen waaruit een laagje kleding precies bestaat.

Kleding bij warm weer

Is het warm en zijn de weersvooruitzichten goed, draag dan dunne, wijde en luchtdoorlatende kleding. Kies voor wit omdat deze kleur minder warmte vasthoudt dan andere kleuren. Is er toch kans op regen tijdens het hardlopen of fietsen, neem dan geen risico en neem regenkleding mee. Ga je een hele dag op pad, dan kan het geen kwaad om ook iets warms mee te nemen, omdat het in Nederland in de avonduren flink kan afkoelen.

Wat voor kleding heb ik nodig bij regen en fris weer?

Is het buiten fris en regent het, dan komt het er vooral op aan om warm en droog te blijven. Een gewone regenjas is daarom niet geschikt: de ventilatiecapaciteit van een dergelijke jas is te klein bij intensief hardlopen. Kies voor onderkleding, een fleece of shirt, een lange sportbroek, en een jack en broek van waterdicht synthetisch materiaal met voldoende ventilatie. Kou en nattigheid kunnen je nu niet meer deren.

 

Regent het niet, maar is het wel fris, dan kan een fleece over de onderlaag uitkomst bieden. Het prettige aan dit materiaal is dat het ademt: het vocht dat je lichaam produceert, wordt gemakkelijk afgevoerd door de open structuur. Maar in die open structuur schuilt ook het zwakke punt: de wind heeft vrij spel, en dat kan op koude en winderige dagen zorg voor te veel afkoeling. Kies in dat geval voor een winddicht maar wel ventilerend jack over de tweede laag.

Drie tips voor een lange tocht

  • Vertrek redelijk koel gekleed. Als je te warm gekleed bent, loop je na een poosje het risico bezweet te raken en te veel af te koelen als je inactief bent of iets uittrekt. Het is aan te raden om een extra kledingstuk mee te nemen dat je aan kunt trekken mocht het afkoelen .
  • Na een lange tocht dien je alert te zijn op vermoeidheid, want dan wordt het moeilijker om je temperatuur op peil te houden. Vermoeide spieren hebben meer moeite om het lichaam op de juiste lichaamstemperatuur te houden. Een extra kledingstuk is dan prettig.
  • Vertrek het liefst tegen de wind in, want dat kost meer energie, en die is dan nog voldoende aanwezig. Wind in de rug op de terugtocht voelt niet alleen minder koud aan, het maakt ook de laatste kilometers minder zwaar. Vertrek je toch met de wind mee, dan loop of fiets je vaak verder dan je denkt en kan de terugtocht tegenvallen.

Bronvermelding:

 

Plus Special