vrouw met blessures en herstellen na het hardlopen

Wat is het effect van compressiekousen bij het hardlopen?

02 juni 2016

Sinds compressiekousen op de markt zijn verschenen claimen fabrikanten dat sportcompressiekousen vele voordelen biedt. Je zou er niet alleen sneller van herstellen maar het zou onder meer ook nog ten goede komen aan je sportprestaties. Mede door al deze beloftes vinden de compressiekousen gretig aftrek onder hardlopers. Het is al langer bekend dat dergelijke kousen effect hebben bij patiënten met fysieke beperkingen, maar of de kousen die gericht zijn op duursport de toets der kritiek doorstaan is een interessante vraag.

Betere prestaties met compressiekousen?

In diverse onderzoeken zijn er meerdere kousen getest die allen in druk van elkaar verschillen. Op diverse inspanningsniveaus heeft men niet kunnen aantonen dat compressiekousen een gunstig effect heeft op de maximale zuurstofopname (VO2max) en de hartslag, ongeacht de hoeveelheid druk van de kous. Logischerwijs vertaalde zich dit ook niet in een betere duur- (wielrennen en hardlopen) en sprintprestaties in tijd gemeten. Hardlopen zonder deze kousen geeft vrijwel een identiek resultaat. Bovendien heeft de compressiekleding zich ook niet in de krachtsport kunnen bewijzen.

Sneller herstellen?

Om te presteren is het voor een sporter belangrijk om na een inspanning snel te herstellen. Door de compressie op de bloedvaten zouden de compressiekousen de bloedsomloop stimuleren en hiermee de afvoer van afvalstoffen bevorderen en het herstel daarmee versnellen. Dit zou gunstig zijn voor de lactaatwaarde. Onderzoek toont aan dat er op diverse inspanningsniveaus geen verschillen zijn gevonden in de lactaatwaarde tussen de groep die met en de groep die zonder compressiekousen liepen.

 

Daarentegen hebben compressiekousen wel invloed op de mate van spierpijn. Uit studies komt naar voren dat de kous de negatieve effecten van spierpijn enigszins weet te beperken. Onderzoekers geven aan dat het dragen van compressiekleding tot lagere concentraties creatinekinase leidt. Dit enzym is een maat voor de hoeveelheid spierschade tengevolge van intensieve inspanning. Een hoge concentratie creatinekinase in het bloed wijst op verhoogde spierschade of spierafbraak.

Minder blessures met compressiekousen?

Sportfabrikanten claimen ook dat de kous de kans op blessures laat afnemen. Er wordt verondersteld dat de compressie enerzijds voor minder beweeglijke kuitspieren moeten zorgen en anderzijds dat het de trekkrachten aan het botvlies aan het scheenbeen vermindert. Daarnaast wordt er ook beloofd dat de achillespezen van deze steun profiteren. Het maakt de pezen minder bewegelijk en daardoor zouden ze minder snel overbelast raken.


Het is niet verwonderlijk dat dit op een aanname berust aangezien er tot op heden onvoldoende betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek naar verricht is. Er zijn wel enkele kleine studies die enig effect van compressiekousen op shin splints konden aantonen, maar de uitkomsten daarvan waren dermate subjectief (onvoldoende meetbaar en vooral gebaseerd op gebruikerservaringen) dat het voer was voor fabrikanten. Kortom, het geleverde bewijs heeft nog niet voldoende kunnen overtuigen.

Moeten we innovaties toejuichen?

Hardlopers zoeken graag naar innovaties die hun sportprestaties kunnen verbeteren en de kans op blessures laat afnemen. En heeft het uiteindelijk bijgedragen aan deze wens? Helaas niet. Sterker nog, innovaties zoals compressiekousen kunnen zelfs de kwaliteit van je trainingen aantasten omdat je wellicht (on)bewust teveel op de geclaimde werking gaat vertrouwen. Is het beter als we dergelijke trends gaan afschaffen?

 

Hiermee wil ik niet suggereren dat vroeger alles beter was, maar wat wel beter was waren de prestaties en tijden van de recreanten. Die kun je namelijk niet kopen, en ook de duurste hardloopschoenen, de mooiste compressiekousen of de meest uitgebreide gps zijn vrijwel nutteloos als je te veel, te hard, te weinig of slecht loopt. En iedere trainer kan het je vertellen: 'zorg dat je basis goed is'. Deze woorden zijn soms tegen het zere been van de hardloper, omdat het zo ouderwets klinkt en het misschien zo voor de hand liggend is dat je er amper bij stilstaat.

Conclusie

Concluderend kunnen we stellen dat het dragen van compressiekousen niet het gewenste effect heeft waar menig hardloper op hoopt. Hoewel ze de mate van spierpijn enigszins weten te beperken en het herstel daarmee bevorderen, leidt het niet netto tot betere sportprestaties. Je verdiepen in trainingsprincipes, luisteren naar je lichaam en voldoende rust nemen brengt je als sporter veel verder. Ondanks het gebrekkige bewijs voor de geopperde voordelen, zijn er toch hardlopers die de kous blijven dragen vanwege het comfort die de sportcompressiekous biedt. Mocht je besluiten om een dergelijke kous te kopen dan is een bezoek aan de webshops Podobrace.nl en Probrace.nl de moeite waard.

Bronvermelding:

 

J Strength Cond Res. 2011 Oct;25(10):2902-10.
Effects of gradual-elastic compression stockings on running economy, kinematics, and performance in runners.

 

Int J Sports Physiol Perform. 2015 Jan;10(1):76-83..Lower-leg compression, running mechanics, and economy in trained distance runners.Stickford AS1, Chapman RF, Johnston JD, Stager JM.

 

Eur J Sport Sci. 2014;14(2):144-50. The influence of wearing compression stockings on performance indicators and physiological responses following a prolonged trail running exercise.Vercruyssen F1, Easthope C, Bernard T, Hausswirth C, Bieuzen F, Gruet M, Brisswalter J.

 

J Strength Cond Res. 2014 Jun;28(6):1732-8.Effect of compression stockings on physiological responses and running performance in division III collegiate cross-country runners during a maximal treadmill test.Rider BC1, Coughlin AM, Hew-Butler TD, Goslin BR.

 

Br J Sports Med. 2014 Sep;48(18):1340-6..Compression garments and recovery from exercise-induced muscle damage: a meta-analysis.Hill J1, Howatson G2, van Someren K3, Leeder J4, Pedlar C1.

 

J Strength Cond Res. 2013 Mar;27(3):669-76.
Effect of lower-limb compression clothing on 400-m sprint performance.
Faulkner JA1, Gleadon D, McLaren J, Jakeman JR.


Varela-Sanz A, España J, Carr N, Boullosa DA, Esteve-Lanao J.

Eur J Appl Physiol. 2011 Oct 1. [Epub ahead of print]
Effects of different levels of compression during sub-maximal and high-intensity exercise on erythrocyte deformability.


Wahl P, Bloch W, Mester J, Born DP, Sperlich B.

J Sports Sci. 2010 Apr;28(6):609-14.
Different types of compression clothing do not increase sub-maximal and maximal endurance performance in well-trained athletes.


Sperlich B, Haegele M, Achtzehn S, Linville J, Holmberg HC, Mester J.

Phlebology. 2011 Apr;26(3):102-6. Epub 2011 Jan 12.
Cardio-respiratory and metabolic responses to different levels of compression during submaximal exercise.


Sperlich B, Haegele M, Krüger M, Schiffer T, Holmberg HC, Mester J.

J Strength Cond Res. 2009 Sep;23(6):1786-94.
The effects of compression garments on recovery.

 

Int J Sports Physiol Perform. 2014 Mar;9(2):256-64.
Effect of wearing compression stockings on recovery after mild exercise-induced muscle damage.
Bieuzen F1, Brisswalter J, Easthope C, Vercruyssen F, Bernard T, Hausswirth C.


Davies V, Thompson KG, Cooper SM.

J Strength Cond Res. 2011 May;25(5):1385-92.
The effect of graduated compression stockings on running performance.


Ali A, Creasy RH, Edge JA.

Eur J Appl Physiol. 2010 Aug;109(6):1017-25. Epub 2010 Mar 31.
Physiological effects of wearing graduated compression stockings during running.

 

Int J Sports Med. 2013 Nov;34(11):969-74.
Does intermittent pneumatic leg compression enhance muscle recovery after strenuous eccentric exercise?
Cochrane DJ1, Booker HR, Mundel T, Barnes MJ.


Ali A, Creasy RH, Edge JA.

J Strength Cond Res. 2009 Jan;23(1):101-5.
Effect of compression stockings on running performance in men runners.


Kemmler W, von Stengel S, Köckritz C, Mayhew J, Wassermann A, Zapf J.

J Sports Sci. 2007 Feb 15;25(4):413-9.


Graduated compression stockings: physiological and perceptual responses during and after exercise.
Ali A, Caine MP, Snow BG.

 

GERELATEERDE BERICHTEN