gewichtsverlies door rennen en krachttraining

Tips voor het voorkomen van blaren bij het hardlopen

04 maart 2016

Hardlopen is een van de meest beoefende sporten en voor veel mensen een uitlaadklep en een manier om aan je gezondheid te werken. Helaas wordt deze doelstelling soms verstoort door lichamelijke ongemakken. Blaren zijn hier een goed voorbeeld van. Ze duren gelukkig minder lang dan blessures, maar prettig is het niet. Wat is een blaar en hoe kun je ze voorkomen en behandelen?

Hoe ontstaan blaren?

Om te begrijpen hoe een blaar ontstaat is het belangrijk om te weten dat de huid is opgebouwd uit diverse lagen. De opperhuid ligt bovenop en daaronder heb je respectievelijk de lederhuid en de onderhuid. Een blaar wordt veroorzaakt door overmatige wrijving tussen de opperhuid en de lederhuid. Als gevolg hiervan ontstaat er tussen de huidlagen enige vochtophoping. Het vocht wil graag een uitweg vinden, maar dit wordt door de stugge en moeilijk doordringbare huidcellen van de opperhuid bemoeilijkt.

Hoe kun je ze voorkomen?

  • Het is belangrijk dat de huid geleidelijk aan de belasting en de schoenen gaat wennen.
  • Evenals bijvoorbeeld de spieren hebben huidcellen ook hersteltijd nodig.
  • Door enige regelmaat in je trainingsschema in te bouwen kunnen de huidlagen zich beter aan de belasting aanpassen.
  • Goed passende hardloopschoenen. Hiermee voorkom je dat de voeten in de schoenen gaat schuiven en de huidlagen ten opzichte van elkaar gaan schuren.
  • Koop hardloopschoenen die goed kunnen 'ademen'. Ventilerende schoenen voeren het vocht beter af en daarmee voorkom je een weke en zachte opperhuid. Een weke huid is een risicofactor op blaarvorming.
  • Draag naadloze sportsokken. Kies voor nylon in plaats van katoen. Katoen houdt juist de vocht vast en je wilt juist die vocht uit de schoen verdrijven. Bovendien omsluit een nylon sok zich beter om de voet.
  • Kamferspiritus en GehWohl zijn middelen om het pantser van de opperhuid verder te versterken. Je zal dit enige weken moeten volhouden om enig effect te merken. Hierdoor kan de huid zich beter wapenen tegen belasting van buitenaf.
  • Het is de kunst om de huid goed droog te houden. Dit kun je ook bereiken door het gebruik van talkpoeder.
  • Zeep maakt de huid zachter en daarmee vergroot je de kans op blaren.
  • Mocht je erg blaargevoelig zijn dan kun je ook overwegen om tijdens je looproute schone sokken mee te nemen zodat het minder vochtig in de schoen wordt.
  • Verzorg je voeten na het hardlopen met voetencrème. Doe dit niet vooraf omdat de opperhuid dan glad en zacht wordt en je daarmee juist de blaarvorming stimuleert.

Behandeling

Er bestaan verschillende theorieën over de behandeling van blaren en de meningen zijn verdeeld. Wat in grote lijnen naar voren komt is dat de behandeling daarvan ook afhankelijk is van veel individuele factoren. Hierbij kun je denken aan de voetvorm, gewicht en de vochtregulatie van het lichaam. Onderstaand staan enkele adviezen opgesomd die jou misschien kunnen helpen.

 

  • Voordat je de blaar gaat doorprikken dien je de voeten te wassen. Dit mag gerust met warm water en zeep zodat de blaar zachter wordt en de blaar makkelijker door te prikken is. Gebruik hiervoor wel een steriele naald en prik aan beide zijde van de blaar. Druk vervolgens met een schone doek of tissue het vocht uit de blaar.
  • Overmatig eelt kan ook een aanleiding zijn tot blaarvorming. Gebruik hiervoor een eeltrasp of vijl. Zo nodig kun je ook een bezoek aan de pedicure brengen.
  • Compeed en Second Skin zijn middelen om reeds aanwezige blaren te beschermen en zijn niet bedoeld ter preventie.