een beginner als duurloper

Van beginner tot duurloper, zo hou je vol

19 juli 2014

Waarom loop jij? Over deze vraag hoeven de meesten van ons niet lang na te denken. Of je nu loopt om gezond te blijven, stress kwijt te raken of vrolijker te worden, er is altijd een goede reden om je loopschoenen weer aan te trekken. Maar waarom haken veel (beginnende) hardlopers dan toch zo snel weer af? Die vraag is minder makkelijk te beantwoorden.

Van lopen naar hardlopen

Als je begint met hardlopen is het afwisselen van wandelen en het rustig hardlopen (joggen) meestal de eerste stap. Om vooruitgang te boeken is het belangrijk dat je niet te snel aan je vermoeidheid toegeeft. Negeer je de fysieke grenzen en overdrijf je de afstand en/of je snelheid dan is er een grote kans op een sportblessure. De uitdaging ligt in het zoeken van de gulden middenweg. In het begin is het dus zeer belangrijk dat je het jezelf niet al te makkelijk maakt, maar dat je daarentegen de signalen van je lichaam niet negeert.

Van hardlopen naar duurlopen

Gouden adviezen voor een beginnende hardloper zijn: met enige regelmaat (3-4 per week) korte afstanden lopen met tussendoor enkele rustpauzes en/of wandelingen. Wanneer de rustpauzes en wandelingen niet meer noodzakelijk zijn kun je de hardloopfrequentie terugschroeven naar 2-3 per week. Vergeet niet dat het in het kader van blessurepreventie en het optimaliseren van de sportprestaties zinvol kan zijn om ook aandacht te schenken aan krachttraining en rompstabiliteitsoefeningen.

Een leven lang hardlopen

Gelukkig zijn er dus voldoende manieren om wél met plezier te blijven hardlopen. Lopen wordt dan een vast onderdeel in je agenda. En met deze tips gaat dat gemakkelijker dan je denkt: geef jezelf bij elke training een compliment (ondanks regen, moeheid of motivatiedip tóch de deur uitgegaan), focus op wat je wel kunt in plaats van wat je nog niet kunt en verlies het perspectief niet uit het oog. Want zoals je hierboven hebt kunnen lezen is genieten van hardlopen een kwestie van hard werken. Maar als je daartoe bereid bent is de beloning groot: je wordt een gezonder, gelukkiger mens dat alle uitdagingen van het leven aan kan.

karel kolb

Karel Kolb (1969) is de vaste hardlooptrainer van Loopgroep Haarlem. Daarnaast begeleidt hij mensen individueel met hardlopen. Hij is als EFAA-gecertificeerde running instructor en runningtherapeut actief in de regio Kennemerland (Haarlem, Heemstede, Overveen en Bloemendaal).

Voor meer informatie of een gratis proefles: Loopmeesters.nl