tips gewichtsverlies voor vrouwen en mannen

Waarom is afvallen in de praktijk zo moeilijk?

10 januari 2016

In de Westerse wereld is overgewicht een groot probleem. De meeste mensen hebben inmiddels voldoende kennis en middelen om af te vallen en op een gezond gewicht te blijven, maar de meeste hebben er veel moeite mee om dat ook werkelijk te realiseren. Onze maatschappij heeft erg veel verlokkingen en niet iedereen kan die weerstaan. Veel mensen zijn zich hier bewust van, maar hoe kan het gebeuren dat ze toch geen grip op hun gewicht krijgen en wat maakt het afvallen zo moeilijk?

Minder kilo's door gedragsverandering

Mensen met overgewicht proberen het aantal calorieën te verminderen door bijvoorbeeld ongezonde tussendoortjes in te ruilen voor gezonde tussendoortjes. Dit is uiteraard een druppel op een gloeiende plaat. Het gaat meestal om een veel groter probleem. Om af te vallen is gedragsverandering vaak noodzakelijk, maar de meeste mensen houden er niet van om te veranderen. Ze weten dat dit veel tijd en energie vergt. Ze zoeken het liever in kleine veranderingen zodat ze evengoed het gevoel hebben dat ze goed bezig zijn.

 

Dat je beter iets dan niets kunt doen is een waarheid waar je niet omheen kunt, maar de praktijk wijst uit dat er meestal meer nodig is om af te vallen. Kleine veranderingen zorgen er vaak voor dat het gewicht stabiel blijft of dat de kilo's er minder snel aankomen, maar van gewichtsverlies is er meestal geen sprake.

 

Voor een grote groep mensen zijn kleine verandering onvoldoende om gewichtsverlies na te streven. Er zijn vaak grotere veranderingen nodig zoals meer bewegen, vat krijgen op stress (stress stimuleert het hongergevoel) en een gezondere winkelkar. Dit is voor de meeste mensen niets nieuws, maar toch hebben ze moeite om deze omslag te maken. In een maatschappij waarin de lat hoog ligt is het begrijpelijk dat sommige mensen de kracht ontberen om daarnaast ook nog eens te veranderen.

 

Ook de komst van de computer en machines heeft zijn weerslag op ons lichaamsgewicht. Er zijn meer zittende beroepen dan vroeger en hierdoor zijn we tijdens werktijd minder gaan bewegen. Bovendien zijn we niet minder gaan eten. Deze combinatie zorgt ervoor dat er een energieoverschot ontstaat omdat er onvoldoende voedsel in ons lichaam wordt verbrandt door inactiviteit. Om toch aan de beweegnorm te voldoen en de overtollige energie in ons lichaam te verbranden worden veel mensen gedwongen om naast hun werktijd in beweging te komen.

 

Na bijvoorbeeld een dag werken is de verleiding groot om de avond op de bank door te brengen in plaats van op de sportschool. Om iets te bereiken moeten je soms offers brengen. Je kunt bijvoorbeeld je werkdag inkorten zodat je nog tijd en energie overhoudt om te sporten. Misschien verdien je daardoor iets minder, maar het komt misschien wel ten goede aan je gezondheid. Er zijn genoeg andere voorbeelden, maar het gaat erom dat het een kwestie is van prioriteiten stellen. Gelukkig faalt niet iedereen hierin, maar helaas is er ook weer een groep mensen die na het aanpassen van hun leefstijl weer terugvallen naar hun oude gewicht. Dit benadrukt maar weer hoe moeilijk het is om te veranderen en gedragsverandering vol te houden.

Langzaam afvallen is beter dan snel gewichtsverlies

Als je wilt gaan afvallen wil je vaak snel resultaat zien. Hierin schuilt ook direct het gevaar. Volgens onderzoek zijn de mensen die voor een snelle methode kiezen op langere termijn zwaarder dan mensen die geleidelijk afvallen. Het volgen van een (crash)dieet en heel veel sporten kan soms voor snelle resultaten zorgen, maar wanneer je snel afvalt gaat het lichaam in de tegenaanval en gaat het stoffen produceren die de gewichtstoename juist bevordert. Door snel af te vallen raakt het lichaam hormonaal uit balans. Het lichaam kun je vergelijken met een goed afgestelde machine die perfect omgaat met alle bedreigingen om ons heen.

 

De meeste bedreigingen in de loop van de menselijke geschiedenis is ondervoeding. Het lichaam heeft geleerd om met deze situatie om te gaan en is in staat om onder invloed van hormonen de stofwisseling te vertragen zodat je efficiënter met de voedingsstoffen omgaat. Een prachtige uitvinding van het lichaam, maar in de huidige welvaart kan deze hormonale reactie juist tegen je werken.

 

Als je teveel aan het lichaam gaat veranderen door het aantal calorieën (fors) te beperken dan raakt het lichaam ontregelt en krijg je door de hormonale disbalans juist steeds meer behoefte om te eten en bovendien wordt de vetopslag gestimuleerd. Het wordt steeds moeilijker om je aan het dieet te houden en het is ook niet vol te houden. Daarom werkt een dieet vaak maar tijdelijk. Uiteraard wil je niet tijdelijk gewicht verliezen maar juist voor langere tijd! Daarom is het beter om geleidelijk gewicht te verliezen zodat je hormonaal niet ontregelt raakt. De kilo's gaan er in het begin misschien niet zo snel af, maar op de langere termijn behaal je hier betere resultaten mee dan wanneer je snel wilt afvallen. 1 á 2 kilo per maand afvallen is de boodschap voor de lange termijn.

GERELATEERDE BERICHTEN