tijdens jaarwisseling en oud en nieuw

Waarom komt er van goede voornemens zoals sporten en afvallen vaak weinig terecht?

27 december 2015

Goede voornemens kun je het hele jaar hebben, maar vooral rond de jaarwisseling komen ze geregeld ter sprake. Een voornemen is een uitstekend startsein om je voornemen verder uit te werken. Niet iedereen weet zijn goede voornemens uiteindelijke in de praktijk te brengen en als het lukt dan is het vaak ook nog eens moeilijk vol te houden. Ruim de helft van de mensen heeft zijn voornemens in de eerste week na de jaarwisseling alweer begraven. Hoe kan het dat veel mensen zo snel al opgeven en wat kun je eraan doen om die voornemens te realiseren?

Waarom haken mensen zo snel af?

Laten we voorop stellen dat er tal van redenen kunnen zijn waarom er weinig van de goede voornemens terecht komen. Vaak ontbreekt het aan een duidelijk plan. Enkel een voornemen uitspreken is niet voldoende en de meeste voornemens zijn vrij vaag. Meestal hebben ze betrekking op sporten of afvallen, maar daarin staat nog niet beschreven wanneer, welke frequentie, type sport etc. Veel voornemens stranden omdat het ontbreekt aan een duidelijk plan. Als je het hebt over meer bewegen of sporten dan is het niet specifiek genoeg en is het te vaag. Je hebt bovendien geen maat om het voor jezelf te meten. Om het een goede kans te geven dien je doelen te stellen en het liefst ook nog zo specifiek en meetbaar mogelijk.

 

Ook schaamte is een belangrijk factor waarom mensen snel afhaken. Wanneer je met een lijf met 'achterstallig onderhoud' de sportschool ingaat dan is er een groep mensen die zich voor hun lichaam schamen omdat ze in een omgeving komen waar mensen er (af)getraind uitzien. Het is trouwens nog maar de vraag of je zelf de beslissing hebt genomen om bijvoorbeeld meer te gaan sporten of te gaan afvallen. Grotendeels worden we geleefd door onze impulsen en helaas is dit de bittere werkelijkheid.

 

Dit betekent dat er in de hersenen vaak al een beslissing is gemaakt zonder dat je er goed over hebt kunnen nadenken. Het is een illusie om te denken dat je een beslissing met je volle verstand hebt gemaakt. Een mens denkt vaak achteraf, gaat het evalueren en komt er gaandeweg achter of men dat gewild heeft. Dat proces moet je vaak wel door om een goede beslissing te kunnen maken. Je moet er als het ware naar toe groeien. Je ziet het vaak bij rokers. Ze hebben meestal meerdere pogingen nodig om te stoppen. Je hebt de tijd nodig om tot het besef te komen.

Krijg grip op je impulsen

Het is menseigen om voor een makkelijke en snelle oplossing te kiezen. Dieetgoeroes spelen hier handig op in. Afvallen lijkt vrij simpel. Je krijgt teveel energiestoffen binnen of je verbrand er te weinig. Kortom, meer bewegen en/of minder eten. Helaas zit de mensheid met genen opgescheept dat ingesteld is op eten en weinig bewegen. Hierdoor krijgen we moeilijk vat op bepaalde impulsen en kunnen we verleidingen moeilijk weerstaan. We leven in een zogenaamde dikmakende omgeving. Je hoeft maar de hoek om te lopen of de trein uit te stappen en de voedselgeuren komen je al tegemoet. Op gewicht blijven zal voor veel mensen altijd een strijd blijven en vooral in een welvarende maatschappij waar men geen voedselschaarste kent.

Tips om je voornemens kracht bij te zetten

Om je voornemens daadwerkelijk te realiseren zal je enigszins moeten veranderen. Vooral de eerste paar maanden zal je het gevoel hebben dat je iets moet overwinnen. Wanneer je dit ongeveer 6 maanden kunt volhouden dan is er sprake van een gedragsverandering en dan is de kans op terugval aanzienlijk afgenomen. Het is dan als het ware een gewoonte geworden. Als je bijvoorbeeld gaat sporten dan is het belangrijk om te weten dat de eerste weken het lichaam kan protesteren omdat het niet gewend is aan de belasting. Als je dit een poosje volhoudt dan kan het lichaam beter met de belasting omgaan en krijg je minder reactie.

 

Wees bovendien ook niet te aardig voor jezelf. Er is altijd wel een reden om bijvoorbeeld niet te gaan sporten. Vooral de eerste maanden zal er een beroep gedaan worden op je doorzettingsvermogen en discipline. Daarnaast is het belangrijk dat je de voornemens geleidelijk uitvoert, want als je te snel gaat afvallen of overmatig gaat sporten dan kan je lichaam vervelend reageren en dat is niet bevorderlijk voor de motivatie.

GERELATEERDE BERICHTEN