vetverlies voor en gezonder lichaamsgewicht

Afvallen met bewegen of juist meer op je voeding letten?

19 juni 2015

Regelmatig wordt mij de vraag gesteld wat de beste methode is om af te vallen. Is dat bewegen of juist meer op je voeding letten? Ook zonder je overmatig in te spannen kun je afvallen. Het is een kwestie van minder energie innemen dan het lichaam verbruikt. Geeft de combinatie voeding en beweging de beste resultaten of geeft één van beide een identiek resultaat?

Een negatieve energiebalans is positief voor het afvallen

Het is interessant om te weten wat de invloed is van voeding en beweging op het lichaamsgewicht. Hier speelt de energiebalans een belangrijke rol in. Een energiebalans kun je onderverdelen in energie die het lichaam inneemt en energie die het lichaam verbruikt. Voor velen is het een open deur door te zeggen dat het lichaamsgewicht stabiel blijft wanneer er evenveel energie verbruikt wordt als dat er tot ons wordt genomen. Om af te vallen is het van belang dat het verbruik hoger is dan we wat aan energie innemen. Dit noemt men een negatieve energiebalans. Men verliest dan vetmassa.

 

Bij goed getrainde mensen is het energieverbruik hoger dan mensen die een kantoorbaan hebben en matig intensief bewegen. Wanneer beide groepen evenveel calorieën tot zich nemen dan zal bij een van de groepen de energiebalans verstoord raken. In de praktijk is het dan goed mogelijk dat de laatste genoemde groep teveel energie inneemt, of de goed getrainde mensen juist te weinig met als gevolg dat er snel vermoeidheid ontstaat of in het uiterste geval overtraining. Een getraind persoon verbruikt simpelweg meer energie dan een persoon die minder getraind is.

Wat beïnvloedt je energieverbruik?

Er zijn veel factoren die invloed hebben op het energieverbruik: de frequentie van je work-out, de duur, intensiteit, geslacht en gewicht hebben invloed op de snelheid van het vetverlies. Energie wordt uitgedrukt in de hoeveelheid kilocalorieën. De hoeveelheid energie die je inneemt is afhankelijk van de verhouding alcohol, vetten, koolhydraten en eiwitten.

 

Één gram vet levert bijvoorbeeld 9 kcal (kilocalorieën) op. Koolhydraten en eiwitten 4 kcal en alcohol zelfs 7 kcal. Het is vooral belangrijk om de hoeveelheid kilocalorieën te verbranden. Het gaat er niet om of je veel vetten verbrandt, het is vooral belangrijk om de energiebalans te verstoren. Een overschot aan koolhydraten wordt immers omgezet in vetten. Het gaat dus om de totale hoeveelheid energie die je verbrandt.

 

Een krachtsporter die 1 uur intensief traint verbrandt ongeveer 700 kcal. Als hij thuis komt en een zak chips opentrekt dan eet hij in luttele minuten aan wat hij daarvoor verbrand heeft. Het kost je dus een flinke inspanning om die zak chips te compenseren. In het kort kunnen we stellen dat het in het kader van gewichtsverlies eenvoudiger is om op je voeding te letten dan met inspanning daar wat tegenover te stellen.

 

Met dit gegeven wil ik je niet ontmoedigen om te gaan bewegen. Inspanning ondersteunt je bij gewichtsverlies en het vermindert bovendien de schadelijke effecten van afvallen. Je houdt je spiermassa daarmee op peil en het is goed voor je botdichtheid en stressreductie.

GERELATEERDE BERICHTEN