calorieen verbranden en cardio voor afvallen en minder eten

Wat is het belang van spiermassa bij het afvallen en vet verbranden?

31 juli 2016

Afvallen: het blijft een lastig onderwerp. In principe is het een kwestie van meer calorieën verbranden dan je inneemt. Toch zie je dat veel mensen er moeite mee hebben om ook echt af te vallen. Vaak hoor je dat mensen heel veel cardio doen, op hun eten letten en toch niet afvallen. Herken jij je hier in? Dan is alleen cardio en minder eten geen oplossing voor jou. Een goed moment om het belang van spiermassa bij het afvallen eens beter te bekijken.

Weg met die weegschaal!

Voordat je begint is het misschien goed om je weegschaal vast uit het raam te gooien. Ok, je mag hem ook gewoon in de kast zetten. Maar trek je er vooral niet te veel van aan. Natuurlijk is je gewicht een goede graadmeter, maar het kan zo ontzettend demotiverend zijn om hard te trainen en er niks van terug te zien op de weegschaal.

 

Wat ze zeggen is namelijk waar: spieren zijn zwaarder dan vet. Daarnaast is het zo dat een kilo spieren minder ruimte in beslag neemt dan een kilo vet. Ga dus op andere dingen letten zoals bijvoorbeeld de omtrek van je middel. En ga foto's van jezelf maken om je voortgang bij te houden. Dit is misschien een beetje raar in het begin, maar je zult een verschil zien dat je weegschaal je niet kan tonen.

Help je stofwisseling een handje

Ook al verbrand je met cardiotraining meer calorieën dan met krachttraining, toch kan het opbouwen van spieren een heel goede manier zijn om af te vallen. De sleutel hierbij is je stofwisseling. Je stofwisseling tijdens rust gaat omhoog wanneer je gespierder bent. Heel kort gezegd: spieren verbranden calorieën, meer spieren betekent een hoger calorieverbruik.

 

Maar liefst 22% van de hoogte van je ruststofwisseling is afhankelijk van je spiermassa. Je moet cardiotraining ook eigenlijk als een verbranding op korte termijn zien en het opbouwen van spieren als een oplossing op lange termijn. Tijdens de cardiotraining is je calorieverbruik hoog, maar vervolgens verandert er niets aan de manier waarom je lichaam de binnenkomende voedingsstoffen verwerkt.

 

Je zult ook merken dat je gewoon kunt blijven eten als je je meer focust op het opbouwen van spieren en minder op het afvallen. Je lichaam heeft namelijk behoefte aan meet calorieën, dus je hoeft niet een hele dag te overleven op een paar crackers en een salade. Dat je kunt blijven eten zorgt er ook voor dat je niet zo gauw aankomt wanneer je collega eens op een stuk taart trakteert. Je lichaam ziet dit dan namelijk als een extraatje en niet als een ontzettend grote calorieënbom. Dit laatste is wel het geval als je je calorie inname heel erg verlaagt en je lichaam zijn behoefte ook bijstelt aan deze inname.

Wat te doen?

Natuurlijk is het goed om cardio en krachttraining te combineren. Probeer daarom eens een High Intensity Interval Training (HIIT) uit. Hierbij ben je zo'n 15-20 minuten aan het werk en ben je met een vrij intensieve training bezig waarbij je hartslag hoog ligt. Als je krachttraining hierbij in het oog houdt en bijvoorbeeld een schema volgt waarbij met een kettlebell of medicinebal gewerkt wordt kun je kracht en conditie mooi combineren in één training. Zelf hebben we onze trainingsmaterialen bij Matchu Sports gehaald. Dus, waar wacht je nog op?

 

Ga gericht bezig met het opbouwen van spieren en je zult op lange termijn echt verschil gaan merken. Natuurlijk is eten ook een belangrijke, misschien wel de belangrijkste, factor die speelt bij het afvallen. Dus mocht je hier hulp bij willen, zorg dan dat je met een deskundige overlegt. Niet vergeten: er bestaat niet één juiste manier! Doe vooral wat voor jou goed voelt, je sport immers om je lekker te voelen.