Foto van het bovenbeen na een spierscheuring  voor behandeling,symptomen en herstel

De behandeling, symptomen en het herstel van een spierscheuring

In het bewegingsapparaat valt er zonder spieren niets te bewegen. Door hun positie tussen de botdelen kan een spier onder sturing van het zenuwstelsel een beweging maken. Het is een mechanisme dat ons onder meer helpt om een sportprestatie neer te zetten, maar soms zijn de krachten op de spier dermate groot dat een spierscheuring op de loer licht.

De gradaties van een spierscheuring

Spieren zijn bundels samentrekbare vezels die in een regelmatig patroon zijn gerangschikt. De bundels vezels, dit zijn wel duizenden vezels, worden door bindweefsel bij elkaar gehouden en vormt zo de spier. Bij een eerstegraads spierscheuring zal minder dan 5% van de spiervezels beschadigd zijn. Je voelt tijdens explosieve en maximale belasting een stekende en scherpe pijn in de spier, maar er zijn nog genoeg vezels en bundels over om de werking van deze vezels over te nemen waardoor je nog wel rustig kunt lopen en fietsen zonder daarbij klachten te ervaren. Daarentegen zal bij een tweedegraads spierscheuring lichte belasting al pijn geven. Het oprekken van de spier is tevens pijnlijk en de kracht in de spier neemt af.

 

Een derdegraads spierscheuring geeft een felle pijn waarbij een knappend geluid waarneembaar is. De pijn zal snel wegtrekken, simpelweg omdat de verbinding verbroken is waardoor je de pijn amper nog kunt waarnemen. Een grote bloeduitstorting en een flinke zwelling zullen niet lang op zich laten wachten en bij het aanspannen van de spier bolt de spier eenzijdig op. Een derdegraads spierscheuring dient aanvankelijk operatief behandeld te worden. Bij een eerste- en tweedegraads spierscheur volstaat het volgen van een revalidatieprogramma bij een fysiotherapeut en is een bezoek aan het ziekenhuis meestal niet nodig.

Behandeling van een spierscheuring

Direct na de spierscheuring heeft de spier de eerste 3 dagen veel baat bij rust. Bij aanwezigheid van een zwelling (vocht en bloed) geeft compressieverband en het omhoog houden van de spier enige verlichting. De pijn en de zwelling kun je tevens verminderen door te ijzen (niet langer dan 15 min. per keer). IJzen heeft als nadeel dat onder invloed van kou de bloedvaten samentrekken waardoor er minder bloed richting de spier getransporteerd wordt, en aangezien je bloed nodig hebt voor genezing kan veelvuldig ijzen het genezingsproces vertragen. Zodra de pijn van de weefselschade goed te verdragen is kun je het ijzen buitenwegen laten.

 

De eerste 3 dagen na de spierscheuring heeft vooral in het teken gestaan van het natuurlijk herstelproces. Vanaf de vierde dag zijn er nieuwe verbindingen in de spier aangelegd en is de spier voldoende hersteld om rustig te belasten. Je mag de spier dan aanspannen zonder dat er een beweging plaatsvindt. Dit noemt men een isometrische contractie. Het bewegen met spierkracht mag pas vanaf de eerste week. Lichte oefeningen zoals fietsen en zwemmen behoren dan tot de mogelijkheden.

 

Vanaf de vierde week mag er weer rustig worden begonnen met hardlopen en kun je de spier weer wat meer belasten dan de weken daarvoor. In deze fase wordt ook aandacht besteed aan coördinatie- en krachttraining. Explosieve en zeer krachtige bewegingen dien je tot de zevende week te vermijden. Laat bovendien de getroffen spier in de eerste week niet masseren. Pas na tien dagen is de spier voldoende hersteld om een massage te kunnen ontvangen. De revalidatieperiode na een eerste- of tweedegraads spierscheuring duurt minimaal zes weken. Het is daarbij belangrijk dat de pijngrens in acht wordt genomen, anders bestaat de kans op herhaling van deze blessure.

 

Bij een revalidatie zonder afwijkend beloop mag er na ongeveer zes weken groen licht worden gegeven om je sport op trainingsniveau te hervatten. Ook in deze fase zijn sportspecifieke oefeningen nodig, en wel om de spieren te laten wennen aan de wedstrijdbelasting. Wanneer uit testen blijkt dat de spier op wedstrijdniveau voldoende belastbaar is wordt er besloten om aan wedstrijden deel te nemen en het aantal wedstrijdminuten wekelijks op te voeren.

Herstel van een spierblessure is misleidend

Het uiteindelijke doel is om een sporter weer pijnvrij aan zijn sport te laten deelnemen, maar het is helaas niet uitzonderlijk dat een sporter na verloop van tijd wederom klachten krijgt aan diezelfde spier. Het herstel van een spier is eigenlijk misleidend aangezien een spier na een spierscheuring nooit meer in de oorspronkelijke vorm zal herstellen. Wanneer het spierweefsel herstelt maakt het lichaam eerst als nood littekenweefsel aan in de spierbundel. Dit ervaart de sporter als een hard stukje in de spier. Door littekenweefsel neemt de elasticiteit en het aantal spiervezels in het getroffen gebied af met als gevolg dat de spier enigszins kwetsbaar blijft.

Is een spierscheuring te voorkomen?

Soms verlangt een sporter dermate veel van het lichaam dat de spieren niet kunnen uitvoeren wat in de 'grijze bovenkamer' wordt gepland. Uiteraard kun je een spierscheuring niet geheel uitsluiten. Overigens kun je het risico op een spierblessure wel verminderen door het hanteren van een logische trainingsopbouw, krachttraining en plyometrische training. Dergelijke oefeningen verbetert de aansturing van de spieren waardoor de controle over de spieren toeneemt en daarmee de blessurekans afneemt. Waarom de ene sporter vatbaarder voor een spierblessure is dan een andere sporter kan vele redenen hebben waaronder coördinatief vermogen, erfelijkheid of bijvoorbeeld een verleden met spierblessures.

 

Ook rekoefeningen worden geregeld gedaan om een spierscheuring te voorkomen. Onderzoek toont aan dat het rekken van spieren amper invloed heeft op het voorkomen van blessures. Het kleine preventieve effect dat er bij rekoefeningen optreedt geldt overigens niet voor een warming-up. Een warming-up bevordert daarentegen wel de sportprestatie.

Bronvermelding:

 

A systematic review into the efficacy of static stretching as part of a warm-up for the prevention of exercise-related injury
Res Sports Med 2008;16(3):213-31.
Small K, Mc Naughton L, Matthews M.

The influence of estrogen on skeletal muscle: sex matters.
Sports Med. 2010;40(1):41-58. doi: 10.2165/11319760-000000000-00000
Enns DL, Tiideus PM

Muscle injuries and repair: Current trends in research
The Journal of Bone and Joint Surgery (American) 84:822-832 (2002)
Johnny Huard, Yong Li

 

Nieuwsbrief
Wil je de nieuwste artikelen over sportblessures, sportvoeding, duursport, krachttraining en afvallen door sporten per e-mail ontvangen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief.
Zoek een sportmaatje

Ik zoek
Leeftijd van tot

Man  Vrouw
 Beide

In een straal van 20km rond

uw postcode


Meest gelezen artikelen
Nieuwste artikelen
Overzicht van Sportblessures
sportblessure