schaatsen

Welke schaatsblessures komen het meest voor en waarom zijn soepele heupen belangrijk?

13 februari 2016

Schaatsen is eigenlijk een vreemde sport. Je wilt voorwaartse snelheid genereren, maar je zet zijwaarts af. Dat is een bijzondere beweging. Een hardloper daarentegen loopt naar voren en gaat ook naar voren. Evenals vele andere sporten is schaatsen ook een sport waarbij je gemakkelijk geblesseerd kunt raken.

Waarom zijn soepele heupen voor een schaatser zo belangrijk?

Schaatsen is een vrij technische sport. Je kunt nog zoveel kracht en uithoudingsvermogen hebben, maar als je het niet kunt overbrengen op de schaatsen dan wordt het lastig. Om de techniek goed uit de verf te laten komen zijn soepele heupen voor een schaatser zeer belangrijk. Dit is niet het eerste waar mensen aan denken als er over schaatsen wordt gepraat. Soepele heupen wordt meestal met enkele dansvormen geassocieerd.

 

Om de krachten in het lichaam goed te benutten heb je veel bewegingsvrijheid in het heupgewricht nodig. Deze bewegingsvrijheid in heup is aangeboren, maar met oefeningen is er nog winst te behalen. Een schaatser met een stijve heup. Een schaatser met een beperkte heup kan niet goed zijn slag maken en verliest daarmee snelheid. Niet alleen op het rechte stuk, maar ook in de bochten zijn soepele heupen belangrijk om snelheid te maken en te behouden.

 

Aangezien de heupen zeer nauw samenwerken met de onderrug is het ook belangrijk dat de rug de wendbaarheid van de heup kan volgen. Als beginnende schaatser is het niet aan te bevelen om je te focussen op losmakende heupoefeningen. Als beginner is het vooral belangrijk om de basis van het schaatsen te beheersen. Wanneer je de basis beheerst en meer gevorderd raakt gaan andere factoren een rol spelen zoals soepele heupen.

De meest voorkomende schaatsblessures

Schaatsen oogt misschien niet zo zwaar, maar het is wel degelijk een zware sport. Je knieƫn staan constant gebogen en hierdoor ontstaat er een vrijwel continue spanning op de bovenbenen. De bovenbeenspieren krijgen amper de tijd om te ontspannen. Probeer maar eens een poosje in hurkstand tegen de muur te staan. Voor veel mensen is dat al vrij zwaar, en dan ben je nog geen eens aan het schaatsen.

 

Bij de start van het schaatsseizoen moeten de spieren en gewrichten van veel schaatser weer wennen aan de belasting. Helaas raken de spieren wel eens overbelast, of ontstaat er een acute blessure. De meest voorkomende klachten en blessures in de schaatssport zijn:

 

  • Lage rugklachten doordat je de rug langdurig gebogen houdt en de spieren op constante spanning staan
  • Plotselinge liesblessure als gevolg van een forse afzet bij de start
  • Longklachten worden veroorzaakt doordat de schaatsers in een droge en ijle lucht ademhalen. Er ontstaat vervolgens longprikkeling
  • Snijwonden van een vlijmscherpe schaats wordt veelal veroorzaakt door derden
  • IJs is hard en kan bij een val botbreuken veroorzaken
  • Ontwrichting van schouders, ellebogen of polsen
  • Hoofdwonden worden veelal veroorzaakt doordat je van achteren onderuit wordt gegleden door een andere schaatser Met het dragen van een helm kun je de kans op hersenbeschadiging aanzienlijk verkleinen

 

Niet alle valpartijen ontstaan door derden. Het kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde techniek. Met een gebrekkige techniek raak je eerder uit balans, wat ook direct de valkans vergroot. De snelheid waarmee je schaatst heeft overigens nauwelijks invloed op de ernst van de gevolgen.